Skip to main content

Hubungan Amanah-DAP: Rahsia Keakrabannya

Saya begitu tersentuh dengan tulisan YB Liew Chin Tong yang telah disiarkan di akhbar Amanah keluaran ke 12 iaitu untuk tempoh 14 – 20 Ogos 2016. Dalam penulisan beliau amat jelas bahawa antara sebab utama DAP begitu selesa dalam berkerjasama dengan Amanah adalah kemampuan berkomunikasi dan kejujuran dalam berpakat.

Sebenarnya kedua-dua sifat ini sepatutnya merupakan sifat semulajadi bagi mana-mana organisasi, lebih-lebih lagi yang memperjuangkan Islam. Tetapi malangnya cara ianya dinyatakan oleh YB Chin Tong seolah-olah ianya merupakan sesuatu yang amat sukar dijumpai di kalangan organisasi politik dewasa ini.

Sememangnya persoalan komunikasi adalah penting bagi sebuah organisasi yang ingin membawa aspirasi Islam. Dalam suasana Islam diberikan imej yang ganas dan buruk, kemampuan kita menjelaskan prinsip Islam dalam bahasa yang mudah dan meyakinkan adalah antara cabaran terbesar mana-mana jemaah Islam. Kecenderungan untuk merempuh, mengugut, memaksa dan sebagainya, sepertimana yang ditunjukkan oleh sebahagian ‘gerakan Islam’ hanya berlaku apabila kurangnya kemampuan untuk memberi penjelasan dan pencerahan yang meyakinkan.

AKAL DAN KOMUNIKASI

Rasulullah (SAW) pernah berpesan, “bercakap dengan manusia mengikut kemampuan akal dan kefahaman mereka”. Ini merupakan hadis masyur yang sering diguna-pakai dalam sesi tarbiah untuk membentuk para duat atau pendakwah.

Apabila dibicarakan maksud hadis ini, sering ditekankan bahawa tiada satu corak penjelasan yang sama untuk semua golongan manusia. Tetapi kadang-kadang dilupai bahawa turut terkandung dan sama penting dalam hadis tersebut adalah bahawa tujuan penerangan ialah untuk memberikan kefahaman melalui akal orang yang mendengar. Ini adalah kerana mengikut tanpa kefahaman atau ‘taqlid’ secara membabi buta bukan kehendak dakwah islam. Oleh itu, kemampuan berkomunikasi, dalam bahasa yang difahami, melalui kaedah yang diyakini, secara logikal dan rasional yang boleh diikuti minda pendengar adalah sesuatu yang penting bagi semua pendakwah dan pejuang Islam.

Malangnya ramai yang terlibat dalam gerakan Islam diasuh dengan budaya “dengar dan patuh”. Dan atas sebab kononnya usaha mereka berpaksikan ‘keimanan’ maka kefahaman melalui akal seolah-olah tidak diutamakan. Malahan ada yang menganggap penggunaan akal sebagai sesuatu yang hina dan bercanggah dengan keimanan! Kerana iman adalah kepercayaan tanpa adanya bukti mahupun logik yang membawa kepada kefahaman. Dan apabila sesebuah gerakan Islam diasuh dengan kefahaman sebegitu rupa, bagaimana ahli-ahlinya akan mampu berkomunikasi? Selama ini ianya sekadar dilatih untuk “dengar dan taat”, “mereka ulama kamu jahil, maka ikut sahaja” dan “jangan banyak tanya, beriman sahaja”.

Maka tidak hairan bagi saya apabila YB Chin Tong menyebut keselesaannya apabila berbincang dengan pimpinan Amanah, walaupun Amanah sebuah parti Islam. Bagi Amanah, akal adalah antara pemberian Allah yang paling berharga. Pegangan ini terbukti benar apabila ‘Hifzul aqal’ atau ‘penjagaan akal’ disenaraikan sebagai salah satu dari lima perkara utama yang ingin dijaga syariah dalam ilmu Maqasid Syariah. Akal yang dibebaskan dari pengaruh hawa nafsu mampu membawa manusia kepada kefahaman yang menghasil dan menambahkan keimanan. Akal bukan musuh keimanan. Akal sendiri boleh mengakui kewujudan yang ghaib yang diimani orang-orang yang beriman.

Melalui akal ini dapat juga dihasilkan perbahasan dan komunikasi yang baik samada dengan orang beriman mahupun yang tidak beriman akan sesuatu persoalan. Oleh kerana ianya berpaksikan logik dan rasional tanpa bergantung kepada keimanan, maka komunikasi yang logikal dan rasional seperti yang dinyatakankan di atas mudah difahami semua. Oleh itu ia menjadi alat perhubungan, dakwah dan penerangan yang paling berkesan samada terhadap yang beriman atau yang sebaliknya.

Oleh itu, antara sebab mengapa pimpinan Amanah mampu berkomunikasi dengan baik dengan pimpinan DAP dan juga parti lain kerana Amanah tidak menuntut supaya ‘diimani’ apa sahaja yang di katakan. Sebaliknya apa yang dikatakan dikupas dan dibentang secara logikal dan rasional sehingga yang baik terserlah kebaikannya dan begitu juga yang buruk untuk semua yang mendengar menilai. Kata-kata atau hujjah yang dikemukakan tidak perlu ‘diimani’ walaupun diyakini ianya pandangan yang mantap dan tepat. Kerana ianya tetap sekadar pandangan. Dan sekiranya sebaliknya, iaitu sekiranya dibuktikan bahawa pandangan YB Chin Tong atau sesiapa sahaja, secara logikal dan rasional, adalah lebih tepat, maka Amanah akan tetap sanggup juga menimbangkannya.

Perlu difahami bahawa yang sering dibahas adalah bukan persoalan aqeedah atau kepercayaan tetapi pendekatan untuk menyelesaikan masalah khusus yang dihadapi rakyat, iaitu persoalan muamalah dan siyasah. Banyak darinya merupakan persoalan ijtihadiyah atau pandangan. Namun semestinya ijtihad itu dipandu dan selari dengan kehendak dan matlamat syariah.

Dan di sini terletaknya kelemahan sebahagian gerakan Islam! Bagi mereka, semua pandangan pimpinan mereka adalah qat’iyah kesemuanya di mana ianya tidak boleh dipertikai atau disoal oleh yang lain. Kerana apa? Kerana ianya ‘pandangan ulama’. Maka dengar dan patuh kerana “ulama adalah pewaris nabi”. Begitulah dilatihnya ahli-ahli mereka dan begitulah dikehendakinya dari pihak lain. Kalau pandangan ahli sendiri tidak dihormati, apakah mungkin dihormati pandangan pihak lain? Sedangkan Nabi sendiri membezakan antara pandangan peribadi Baginda (SAW) dan wahyu. Tetapi bagi sebahagian, pandangan ulama dianggap bagaikan wahyu yang wajib diimani!

KEJUJURAN DALAM BERPAKAT

Kejujuran berpakat juga dinyatakan oleh YB Chin Tong sebagai antara sebab utama mengapa DAP selesa berkerjasama dengan Amanah. Amanah dilihat berpegang kepada janji kerana dahulu, apabila pemimpin PAS melanggar janji, mereka yang sekarang ini berada dalam Amanah telah menegur pemimpin tersebut. Apabila berlakunya peristiwa Kota Damansara, sebagai contoh, setelah bersetuju di semua peringkat ianya ditandingi Keadilan, yang berada dengan Amanah sekarang ini telah menegurnya. Dan begitu juga dalam begitu banyak keadaan dan situasi, apabila PAS melanggar janji, maka yang sekarang berada dengan Amanah jugalah yang telah menegurnya.

Maka bagi YB Chin Tong, ini adalah bukti kejujuran dalam berpakat. Sedangkan yang lain sekadar berdiam diri dan mengikut sahaja. Sehinggakan ada seorang Pesuruhjaya Negeri yang ditukarnya selepas muktamar 2013 kerana disyaki atas sebab beliau bersama dalam sidang akhbar menyokong Dr. Nasir sebagai calon rasmi Pakatan Rakyat di Kota Damansara!

Rasulullah (SAW) pernah berpesan, “Orang mukmin berada atas (berpegang pada) janjinya”. Samada berjanji dengan orang Islam atau yang bukan Islam, janji dipegang dengan tepat. Dan apabila janji dilanggar, maka orang beriman mesti bersuara membantah sambil menjauhkan diri mereka dari pihak yang melanggar janji dan mengutuk tindakan melanggar janji itu.

Ada yang menganggap janji kepada yang bukan Islam boleh dilanggar begitu sahaja kerana mereka bukan Islam. Sikap sebegini bukan dari Islam. Mungkin ianya dari ajaran Yahudi yang menganggap selain berbangsa dan beragama Yahudi adalah manusia yang tidak berhak dan boleh dizalimi mereka? Kalau dilihat dari sudut ajaran Islam, bertindak khianat terhadap rakan yang bukan Islam adalah dikutuk dan diancam Allah dengan azab seksaan yang amat pedih! Ini adalah kerana tindakan sebegitu menyebabkan yang bukan Islam terhalang dari melihat kebenaran Islam. Akhlak yang hodoh dan rosak di kalangan orang Islam menjadikan yang bukan Islam lari dari Islam.

KESIMPULAN

Sebenarnya apa yang dijelaskan oleh YB Chin Tong bukanlah sesuatu yang pelik. Komunikasi adalah penting dalam semua jenis hubungan, dari hubungan antara dua sahabat sehingga ke hubungan antara organisasi. Dengan adanya komunikasi yang jelas dan baik maka akan terjalin hubungan yang mantap. Komunikasi antara rakan merupakan bukti saling menghormati kerana yang diinginkan adalah keadaan saling memahami dan bukan dominasi satu pihak atas satu pihak yang lain.

Kedua-dua sifat yang diutamakan YB Chin Tong merupakan aspek yang pernah dipesan Nabi. Sebagai sebuah parti Islam tiada panduan yang lebih utama selain Al-Quran dan Sunnah Nabi. Saya yakin sekiranya dua sumber ini terus dipegang sebagai panduan Amanah, maka sokongan terhadapnya akan terus bertambah dan YB Chin Tong sebagai bukti akan kebenaran dakwaan ini.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan