Skip to main content

Tolak Undang-Undang Zalim Dengan Memilih AMANAH

1. Genap tiga hari yang lepas, Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2016 telahpun diwartakan sebagai undang-undang. Kali pertama diluluskan di Parlimen pada 3 Disember 2015, rang undang-undang MKN kemudiannya juga diluluskan di Dewan Negara pada 22 Disember - walaupun menerima tentangan keras daripada Ahli Parlimen pembangkang , masyarakat sivil dan pihak berkepentingan lain kerana hal ini berkait langsung dengan kedaulatan undang-undang di bawah bidang kuasa Perlembagaan Persekutuan.

2. Semasa sesi belah bahagi,107 Ahli Parlimen mengundi menyokong rang undang-undang Majlis Keselamatan Negara, manakala 74 orang mengundi menentangnya.

3. Kelulusan RUU MKN ini memberikan kuasa berleluasa yang boleh disalahgunakan untuk kepentingan politik pihak penguasa sepertimana yang berlaku kepada akta-akta draconian yang lain.

4. Kesungguhan yang ditunjukkan pimpinan UMNO/BN meluluskannya dengan begitu segera menggambarkan niat mereka untuk menggunakannya. Adakah pimpinan UMNO/BN sudah merasakan mereka tidak lagi disokong rakyat dan oleh itu perlu diadakan undang-undang sebegitu rupa untuk menangani kemarahan rakyat?

5. Pada bulan Februari tahun ini, Persidangan Majlis Raja-Raja memutuskan keperluan untuk menimbang semula beberapa peruntukan rang undang-undang MKN, kerana terkait dengan maslahah umum. Hasilnya, Peguam Negara Mohamed Apandi Ali telah berjanji bahawa peruntukan-peruntukan tertentu akta MKN akan diteliti lagi.

6. Malangnya, janji Peguam Negara tidak ditepati. Peguam Negara tergamak untuk mengabaikan keputusan oleh Persidangan Majlis Raja-Raja sebagai rang undang-undang apabila RUU MKN ini diwartakan sebagai undang-undang pada 7 Jun, tanpa sebarang pindaan.

7. Namun demikian , Akta MKN kini merupakan Akta Persekutuan walaupun tanpa perkenan diRaja. Menurut Perkara 66 (4A ) Perlembagaan Persekutuan, jika Raja tidak memberi kata putus selepas 30 hari, akta tersebut tetap diluluskan.

8. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, melalui akta Majlis Keselamatan Negara boleh mengisytiharkan mana-mana kawasan sebagai "kawasan darurat" dan menggunakan pasukan keselamatan, mengikut peruntukan kuasa di bawah deklarasi darurat. Sebelum ini, Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan kuasa mutlak Yang di- Pertuan Agong yang mempunyai mandat untuk mengeluarkan suatu Perisytiharan Darurat.

9. Dalam erti kata lain, Akta MKN membolehkan Perdana Menteri untuk memintas sekatan dan pantauan daripada sistem raja berperlembagaan Malaysia.

10. Jelasnya, Apandi Ali telah mengkhianati kepercayan orang ramai apabila beliau - mengabaikan suara daripada orang awam,masyarakat sivil, ahi parlimen pembangkang, dan Majlis raja-raja negara tidak terkecuali. Saya menggesa Peguam Negara Mohamed Apandi Ali menjelaskan kegagalannya untuk menangani kebimbangan yang dibangkitkan oleh Majlis Raja-Raja ke atas Rang Undang-undang Majlis Keselamatan Negara ( MKN) pada 17 Februari 2016.

11. Kami menggesa rakyat untuk membantah rang undang-undang zalim ini dengan mengundi calon Pakatan Harapan pada pilihan raya akan datang di Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada 18 Jun - undi untuk Pakatan Harapan pembangkang yang lebih padu dan efektif di Malaysia.

NURUL IZZAH ANWAR
AHLI PARLIMEN LEMBAH PANTAI
NAIB PRESIDEN DAN PENGARAH PILIHANRAYA KEADILAN

KHALID ABDUL SAMAD
AHLI PARLIMEN SHAH ALAM
PENGARAH KOMUNIKASI AMANAH PUSAT

TONY PUA
AHLI PARLIMEN PETALING JAYA UTARA
SETIAUSAHA PUBLISITI KEBANGSAAN DAP

Comments

abrarmujahideen said…
Oit...dpt Tan Sri drpd Agong pun....ceh

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan