Skip to main content

Condemning Cross Protest, PAS Reps Says Islam Doesn’t Condone Disrespect

KUALA LUMPUR, April 20 — The Malay-Muslims who demanded yesterday that a church in Petaling Jaya tear down the cross on its facade because it supposedly challenges Islam were not behaving in accordance with the precepts of Islam, several PAS leaders said.

Shah Alam MP Khalid Samad pointed out that Islam demands that its followers respect the rights of non-Muslims to practice their faith without fear but the group, he added, had behaved like Islamic “fascists”.

He said the Taman Medan church should not be forced to operate in a clandestine manner just because it was located in a Malay-majority area.

“Such acts are based on a fascist kind of Islam because Islam as far as I and the world understands does not have a problem with the display of crosses on churches, even if its in Muslim majority area,” he told Malay Mail Online.

Khalid said he believes the move was clearly political, claiming a majority of the protesters were later revealed to be Umno members.

He said the party, which sometimes portray itself as a moderate outfit, should state whether or not it condones the action of its members in this case.

“Umno must state its stand. It cannot play moderate but yet harbor this kind of racist behaviour in its own background,” the Shah Alam MP pointed out.

More from The Malay Mail Online
-The Office of MP for Shah Alam-

Comments

Izuddin said…
Do not cross your fingers, nnt masuk neraka....haha

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan