Sebelum ini saya telah kemukakan hujjah saya terhadap 3 persoalan yang menjadi perbahasan di antara saya dan Fathul Bari beberapa ketika dahulu. Ketiga-tiga persoalan yang telah saya kupas tidak mendatangkan sebarang respon darinya sepertimana yang telah diduga. Walaupun begitu saya akan teruskan kupasan saya terhadap isu-isu yang telah saya senaraikan dahulu. Samada beliau menjawab atau tidak, itu tidak penting kerana sebenarnya bukan dirinya yang menjadi sasaran saya tetapi semua yang mengunjungi blog saya ini. Walaubagaimanapun, ketandusan hujjah dari pihak beliau menyerlahkan lagi sifat keperibadiannya yang sudah mula diketahui umum.
Saya sering jelaskan bahawa PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia. Ini sering diserang dan dipertikaikan oleh orang-orang seperti Fathul. Mereka mempertikaikan kenyataan ini dan menuduh bahawa saya seperti juga pimpinan PAS yang lain, mengkafirkan parti lain melalui kenyataan sebegitu. Mereka mengeluarkan tuduhan ‘takfir’ ini kerana mereka sengaja ingin mengelirukan ummat Islam supaya ummat Islam terus menyokong UMNO dan menolak PAS. Sedangkan PAS tidak pernah menimbulkan persoalan pihak lain adalah kafir. Itu adalah fakta.
Saya membuat dakwaan bahawa hanya PAS adalah parti Islam kerana takrif parti Islam bagi saya adalah sebuah parti yang menyatakan secara jelas bahawa dasarnya adalah Islam dan panduannya adalah Al-Quran, Sunnah, Ijma’ dan Qiyas. Ia mesti juga menyatakan matlamat perjuangan politiknya secara jelas dengan mengaitkannya kepada Islam. PAS telah melakukan semua ini melalui perlembagaannya dengan menyebut bahawa matlamat perjuangan politiknya adalah untuk mewujudkan sebuah Negara dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai Islam dan undang-undangnya menuju kereDhaan Allah.
Sememangnya kalau dikaji, tiada parti lain yang menyatakan perjuangannya adalah berasaskan Islam sejelas mana yang dilakukan PAS. Maka itulah sebabnya mengapa saya katakana bahawa hanya PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia.
Ini bererti Parti lain, yang mempunyai keahlian orang Islam, seperti UMNO, PKR malahan DAP tidak merupakan parti Islam mengikut definasi saya. Mereka memperjuangkan politik kefahaman mereka dan inilah sebabnya mengapa Dato Harun Din sendiri pernah menyatakan “politik Anwar bukan politik Islam” dan “parti Anwar bukan parti Islam”. Itu adalah atas sebab definasi yang diguna-pakai PAS berhubung apa itu ‘politik Islam’ dan ‘parti Islam’.
Pada masa yang sama ini tidak bermakna mereka yang bersama parti-parti selain PAS adalah kafir. Seseorang tidak mungkin jatuh kafir atas sebab penyertaannya atau tidak penyertaannya di dalam sebuah parti politik. Dia boleh jatuh kafir hanya atas sebab aqeedah, amalan atau kata-kata yang bercanggah dengan asas Islam. Ada kemungkinan seseorang menyertai parti yang tidak memperjuangkan ‘politik Islam’ oleh kerana kekeliruannya terhadap persoalan politik Islam, bukan kerana dia menolaknya. Ada juga atas sebab pendekatan yang dipilih dalam memperjuangkan politik Islam iaitu ianya tidak perlu ditonjolkan sepertimana yang dilakukan PAS tetapi tetap diusahakan dari sudut nilai-nilai dan pengajarannya. Dan mungkin ada juga alasan yang lain. Oleh itu, dalam soal sebegini tidak mungkin dijatuhkan hukum secara borong. Dan sememangnya bukan tujuannya untuk menjatuhkan hukum pun. Yang diinginkan PAS ialah untuk memperjuangkan wawasan politiknya dan menyeru manusia, khususnya ummat Islam, untuk bersama dalam usaha menjadikan Islam sebagai asas politik Negara dan masyarakat. Pada masa yang sama menerima takrif ‘politik Islam’ dan ‘parti Islam’ yang diperjuangkan PAS.
Kenyataan bahawa parti lain bukan ‘parti Islam’ tidak juga bererti bahawa mereka semestinya memusuhi atau dimusuhi PAS. Hubungan PAS dengan mereka bergantung kepada sejauh mana penentangan mereka terhadap apa yang diperjuangkan PAS. Ia bergantung kepada sejauh mana cita-cita dan wawasan perjuangan mereka selari dengan apa yang diperjuangkan PAS. Pendekata, ianya bergantung kepada sejauhmana kerjasama dengan mereka mendatangkan maslahah (kebaikan) atau mafsadah (keburukan) kepada perjuangan politik Islam yang dibawa PAS.
Bersambung...
Perbahasan lalu:
1. Fathul bela CSL
2. Kenyataan Karpal berbanding CSL
3. Sejarah latar belakang kenyataan Karpal
WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Saya sering jelaskan bahawa PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia. Ini sering diserang dan dipertikaikan oleh orang-orang seperti Fathul. Mereka mempertikaikan kenyataan ini dan menuduh bahawa saya seperti juga pimpinan PAS yang lain, mengkafirkan parti lain melalui kenyataan sebegitu. Mereka mengeluarkan tuduhan ‘takfir’ ini kerana mereka sengaja ingin mengelirukan ummat Islam supaya ummat Islam terus menyokong UMNO dan menolak PAS. Sedangkan PAS tidak pernah menimbulkan persoalan pihak lain adalah kafir. Itu adalah fakta.
Saya membuat dakwaan bahawa hanya PAS adalah parti Islam kerana takrif parti Islam bagi saya adalah sebuah parti yang menyatakan secara jelas bahawa dasarnya adalah Islam dan panduannya adalah Al-Quran, Sunnah, Ijma’ dan Qiyas. Ia mesti juga menyatakan matlamat perjuangan politiknya secara jelas dengan mengaitkannya kepada Islam. PAS telah melakukan semua ini melalui perlembagaannya dengan menyebut bahawa matlamat perjuangan politiknya adalah untuk mewujudkan sebuah Negara dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai Islam dan undang-undangnya menuju kereDhaan Allah.
Sememangnya kalau dikaji, tiada parti lain yang menyatakan perjuangannya adalah berasaskan Islam sejelas mana yang dilakukan PAS. Maka itulah sebabnya mengapa saya katakana bahawa hanya PAS sahaja adalah parti Islam di Malaysia.
Ini bererti Parti lain, yang mempunyai keahlian orang Islam, seperti UMNO, PKR malahan DAP tidak merupakan parti Islam mengikut definasi saya. Mereka memperjuangkan politik kefahaman mereka dan inilah sebabnya mengapa Dato Harun Din sendiri pernah menyatakan “politik Anwar bukan politik Islam” dan “parti Anwar bukan parti Islam”. Itu adalah atas sebab definasi yang diguna-pakai PAS berhubung apa itu ‘politik Islam’ dan ‘parti Islam’.
Pada masa yang sama ini tidak bermakna mereka yang bersama parti-parti selain PAS adalah kafir. Seseorang tidak mungkin jatuh kafir atas sebab penyertaannya atau tidak penyertaannya di dalam sebuah parti politik. Dia boleh jatuh kafir hanya atas sebab aqeedah, amalan atau kata-kata yang bercanggah dengan asas Islam. Ada kemungkinan seseorang menyertai parti yang tidak memperjuangkan ‘politik Islam’ oleh kerana kekeliruannya terhadap persoalan politik Islam, bukan kerana dia menolaknya. Ada juga atas sebab pendekatan yang dipilih dalam memperjuangkan politik Islam iaitu ianya tidak perlu ditonjolkan sepertimana yang dilakukan PAS tetapi tetap diusahakan dari sudut nilai-nilai dan pengajarannya. Dan mungkin ada juga alasan yang lain. Oleh itu, dalam soal sebegini tidak mungkin dijatuhkan hukum secara borong. Dan sememangnya bukan tujuannya untuk menjatuhkan hukum pun. Yang diinginkan PAS ialah untuk memperjuangkan wawasan politiknya dan menyeru manusia, khususnya ummat Islam, untuk bersama dalam usaha menjadikan Islam sebagai asas politik Negara dan masyarakat. Pada masa yang sama menerima takrif ‘politik Islam’ dan ‘parti Islam’ yang diperjuangkan PAS.
Kenyataan bahawa parti lain bukan ‘parti Islam’ tidak juga bererti bahawa mereka semestinya memusuhi atau dimusuhi PAS. Hubungan PAS dengan mereka bergantung kepada sejauh mana penentangan mereka terhadap apa yang diperjuangkan PAS. Ia bergantung kepada sejauh mana cita-cita dan wawasan perjuangan mereka selari dengan apa yang diperjuangkan PAS. Pendekata, ianya bergantung kepada sejauhmana kerjasama dengan mereka mendatangkan maslahah (kebaikan) atau mafsadah (keburukan) kepada perjuangan politik Islam yang dibawa PAS.
Bersambung...
Perbahasan lalu:
1. Fathul bela CSL
2. Kenyataan Karpal berbanding CSL
3. Sejarah latar belakang kenyataan Karpal
WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Comments
"di manakah dalam mana-mana..dalam manifesto ke, perlembagaan PAS ke yang menyebut bahawa PAS ingin menubuhkan negara Islam?"
apakah maksudnya beliau berkata demikian? adakah disebabkan di dalam Perlembagaan PAS tidak langsung menyebut tentang penubuhan negara Islam?
hairan.