Skip to main content

Pemergian Ust. Hassan Shukri

Pada hari Isnin 14 Jun jam 2.30 petang, semasa saya di Parlimen, saya telah dimaklumkan akan berita mengenai Ust. Hassan Shukri yang telah kembali ke rahmatullah. Saya bersama Dato' KJ terus ke rumah Allahyarham dan tiba beberapa minit sebelum tibanya jenazah. Berkesempatan bertahlil bersama dengan orang ramai yang telah mula berkumpul dan kemudiannya bersolat Asar.

Pagi ini sekali lagi saya ke sana dan sempat untuk solat jenazah. Ramai yang telah berkumpul semasa saya tiba. Walaubagaimanapun, saya tidak sempat mengiringi jenazah ke tanah perkuburan kerana Parlimen bersidang hari ini.

Almarhum Ust. Hassan sering digelar 'kamus' PAS. Segala perincian berhubung perlembagaan PAS, ramai yang merujuk kepadanya dan begitu jugalah berhubung sejarah penubuhan PAS. Semasa saya digantung jawatan pada awal tahun ini, terdapat PAS Kawasan yang ingin menjemput saya merasmikan Mesyuarat Agung Kawasan, oleh itu pimpinan kawasan merujuk kepadanya. Bolehkah saya hadir atau sebaliknya? Ust Hassan menyatakan, "Mengapa tidak? Dia digantung jawatan bukan keahlian".

Semasa di akhir muktamar baru-baru ini, saya sempat bersalam dan berseloka dengannya. Saya nyatakan keinginan saya untuk menunjukkan deraf cadangan berhubung enakmen Negeri Selangor dalam soal tauliah dan orang bukan Islam kepadanya. Saya ingin mendapatkan pandangan beliau. Yang lain saya sudah e-mail tetapi saya tidak tahu emailnya. Beliau bersetuju untuk berjumpa pada minggu hadapan, tetapi malangnya tidak kesampaian.

Ust. Hassan merupakan seorang yang kehidupannya adalah PAS. Dari muda hingga ke akhir hayatnya. Sememangnya, ramai yang tahu akan perbezaan pendapat di antara saya dan Al-Marhum dalam beberapa hal - itu perkara biasa. Ianya bukan personal. Kedudukannya sebagai orang lama di dalam PAS, pemimpin dan pakar rujuk PAS, tiada yang dapat nafikan, lebih-lebih lagi saya.

Semasa saya mula menyertai PAS, hampir 30 tahun yang lepas, Al-marhum adalah di antara pemimpin yang sering saya kunjungi. Perbezaan pendapat tidak menghilangkan hormat saya terhadap seorang yang hidupnya adalah untuk perjuangan Islam dan kata-katanya untuk mengikhlaskan hidupnya untuk PAS dikotakan. Malahan, perbezaan pendapat inilah yang merupakan ujian terhadap wujudnya ukhuwah Islam yang sebenar.

Ya, kita boleh bersalam-salaman dan bermesra di antara satu sama lain apabila kita mempunyai pandangan yang sama. Tetapi apabila kita berbeza pendapat dan berhujjah satu sama lain, pada masa itulah ukhuwah kita ini benar-benar diuji. Samada benar, ikhlas dan mendalam, atau hanya berpura-pura.

Pemergian Ust. Hassan merupakan satu kehilangan bagi PAS. Semoga Allah mencucuri rohnya dengan keRahmatanNya dan menggolongkan Ust. Hassan segolongan dengan mereka yang diredhaiNya.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Ahmad Tajuddin said…
beruntungnya mereka yang meninggal dalam perjuangan...

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan