Isu penafian tauliah di Selangor terus dipertingkatkan. Baru-baru ini JAIS yang merasakan diri mereka memegang 'franchise' Islam Negeri Selangor telah baru-baru ini memperlekehkan pula Saudara Akhil Hayy dengan kenyataan dari Pengarahnya bahawa Akhil Hayy “cetek ilmu agama”. Dengan kenyataan itu maka sekali gus menyatakan beliau tidak pernah dan tidak akan diberi tauliah untuk mengajar agama di Selangor. Saya tidak berhajat untuk menyentuh perihal peribadi Akhil Hayy yang kebanyakkan dari kita sendiri pun tidak tahu hujung pangkal dan perkara itu juga bukan merupakan alasan mengapa tauliah tidak diberikan.
Maka apakah mungkin, Pengarah JAIS melihat seolah-olahnya beliau sedang berada di satu kedudukan yang begitu kukuh dan merasakan beliau boleh melakukan apa sahaja dengaan sesuka hatinya tanpa adanya apa-apa implikasi terhadap dirinya. Kuasa yang diperolehinya dirasakannya mutlak tetapi hakikatnya masyarakat sedang menilainya.
Melihat tindakan Pengarah JAIS yang seolah-olah mabuk kuasa ini, banyak persoalan yang menjadi tanda tanya:
Saya boleh bersetuju dengan tindakan beliau sekiranya Akhil Hayy didapati menyampaikan ajaran salah. Sekiranya tiada dan apa yang disampaikan menepati ajaran Islam maka apa salahnya? Walaupun perkara yang disampaikan adalah basic, mencintai agama, mencintai Allah dan Rasul, namun kaedahnya mungkin lebih menarik bagi sebahagian pihak dari kaedah lain. Latar belakang Akhil Hayy boleh menjadi daya penarik bagi golongan remaja untuk hadir mendengar ucapan-ucapannya. Apakah Pengarah JAIS ini tidak sedar akan masalah sosial yang sedang melanda masyarakat? Ataupun beliau sekadar tidak kisah?
Sekiranya ingin diletakkan KPI kepada Pengarah JAIS yang sediada, amat jelas beliau telah gagal memenuhi keperluan ummat Islam dewasa ini. Beliau tidak mempunyai wawasan dan kaedah yang jelas berhubung cara untuk menarik perhatian ummat Islam, khususnya generasi muda, untuk menghayati Islam dengan lebih bersungguh-sungguh lagi. Beliau juga tidak menunjukkan minat untuk menarik minat orang bukan Islam terhadap kebenaran dan kehebatan Islam. Bukan Akhil Hayy yang sepatutnya dihalang. Sepatutnya beliau yang sepatutnya dihalang dari terus merosakkan imej Islam melalui tindakan-tindakan yang mencerminkan kesempitan akalnya.
Berkaitan: Dr. Asri kecewa JAIS label Akhil Hayy tidak layak berceramah (Utusan)
WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Maka apakah mungkin, Pengarah JAIS melihat seolah-olahnya beliau sedang berada di satu kedudukan yang begitu kukuh dan merasakan beliau boleh melakukan apa sahaja dengaan sesuka hatinya tanpa adanya apa-apa implikasi terhadap dirinya. Kuasa yang diperolehinya dirasakannya mutlak tetapi hakikatnya masyarakat sedang menilainya.
Melihat tindakan Pengarah JAIS yang seolah-olah mabuk kuasa ini, banyak persoalan yang menjadi tanda tanya:
- Sedalam mana ilmu agamanya untuk menempelak Akhil Hayy sebegitu rupa? Bukankah beliau juga hanya berkelulusan ekonomi, seorang pegawai PTD, bekas DO dan pembantu politik kepada Tan Sri Muhammad Taib?
- Tidakkah benar bahawa beliau ditarik masuk sebagai Pengarah JAIS pada zaman Khir Toyo dengan tujuan menyekat gerakan dakwah yang sedang giat berkembang di Surau dan Masjid di seluruh Negeri Selangor pada ketika itu yang turut menghasilkan pertambahan sokongan bagi PAS di dalam PRU yang lalu?
- Tidakkah benar bahawa beliau juga yang bertindak tegas menguncikan Surau Seksyen 8 selama 8 bulan sehingga ahli Qariyah terpaksa ke Seksyen 11, 6 dan 4 untuk kegiatan keagamaan mereka? Ini dilakukan semata-mata kerana lanjutan dari Ahli Qariyah yang ingin AJK Surau dipilih oleh mereka sendiri. Adakah tindakan seperti ini demi mengukuhkan pegangan ummat Islam kepada agama Islam atau hanya sekadar demi kepentingan politik UMNO?
- Tidakkah beliau ingin melihat usaha dakwah berkembang dan tersebar luas, mampu menarik sebanyak mungkin rakyat dari setiap lapisan masyarakat? Tidakkah beliau sedar bahawa orang seperti Akhil Hayy mampu menarik perhatian pemuda pemudi yang tidak tertarik kepada pendekatan ustaz-ustaz yang lain?
- Tidakkah beliau sedar bahawa kerja dakwah ini wajib ke atas setiap Muslim? Walaupun dakwah ini perlu dilakukan mengikut kemampuan masing-masing namun ianya perlu diusahakan. Tidakkah beliau sedar bahawa tindakan beliau menyekat usaha dakwah? Adakah itu sahaja kepakaran beliau?
Saya boleh bersetuju dengan tindakan beliau sekiranya Akhil Hayy didapati menyampaikan ajaran salah. Sekiranya tiada dan apa yang disampaikan menepati ajaran Islam maka apa salahnya? Walaupun perkara yang disampaikan adalah basic, mencintai agama, mencintai Allah dan Rasul, namun kaedahnya mungkin lebih menarik bagi sebahagian pihak dari kaedah lain. Latar belakang Akhil Hayy boleh menjadi daya penarik bagi golongan remaja untuk hadir mendengar ucapan-ucapannya. Apakah Pengarah JAIS ini tidak sedar akan masalah sosial yang sedang melanda masyarakat? Ataupun beliau sekadar tidak kisah?
Sekiranya ingin diletakkan KPI kepada Pengarah JAIS yang sediada, amat jelas beliau telah gagal memenuhi keperluan ummat Islam dewasa ini. Beliau tidak mempunyai wawasan dan kaedah yang jelas berhubung cara untuk menarik perhatian ummat Islam, khususnya generasi muda, untuk menghayati Islam dengan lebih bersungguh-sungguh lagi. Beliau juga tidak menunjukkan minat untuk menarik minat orang bukan Islam terhadap kebenaran dan kehebatan Islam. Bukan Akhil Hayy yang sepatutnya dihalang. Sepatutnya beliau yang sepatutnya dihalang dari terus merosakkan imej Islam melalui tindakan-tindakan yang mencerminkan kesempitan akalnya.
Berkaitan: Dr. Asri kecewa JAIS label Akhil Hayy tidak layak berceramah (Utusan)
WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Comments
Saya takut YB membuat fitnah dgn menyampaikan berita tidak benar mengenai pengarah JAIS & connection beliau dgn mantan MB dahulu..
jika perkara ini benar sekali pun, di takuti akan menjadi umpatan antara YB dgn pembaca blog ini..
jangan fikir YB ni maksum drp dosa..
Assalamualaikum. ......... ...kita baca la apa yang ditulis ni....buat pedoman kita dan keluarga kita....... kes Hartina. Moga kita semua jadikan sebagai pengajaran dan jenguk-jenguk lah anak-anak kita, adik2 kita, saudara2 se-Islam kita....
Trully, Kes Hartina Kamarudin heboh diperkatakan sekitar awal tahun 1996 lagi.Bagi mengetahui hal sebenar, pihak majalah Muslimah sempat menemui bapanya, Encik Kamaruddin Abdul Karim, abang sepupunya En Borhan Abd. Aziz dan adiknya Syukur Yazit Kamaruddin yang sudi menceritakan rentetan peristiwa tersebut.
Malangnya ibunya, Puan Kalsom Ghani tidak mahu ditemubual atas sebab peribadi. Berikut adalah penjelasan En. Kamaruddin yang sudah terlalu banyak menempuh dugaan dan ujian dalam memastikan anaknya Hartina dapat dikembalikan kepada Islam.
Hartina dilahirkan pada 15 Mac 1974 di Kampar Perak. Beliau mendapat pendidikan awal pada peringkat rendah dan menengah di Anglo Chinese School A.C.S), Kampar. Hartina merupakan anak kedua daripada empat beradik.Yang pertama meninggal ketika berusia 15 hari , kedua Hartina, ketiga Azliza (17tahun) dan keempat Syukur Yazit (16 tahun). Dari segi kasih sayang, tidak dinafikan Hartina mendapat sepenuh perhatian, mungkin ini salah satu dari kesilapan yang telah kami lakukan.
Perbezaan antara Hartina dan adiknya agak jauh iaitu kira-kira enam tahun. Dia amat manja, maklumlah bagi pasangan seperti kami yang telah merasai kehilangan anak sulung semasa dalam pantang memang menyedihkan. Bayangkan bagaimana perasaan kami setelah kehilangan anak, mendapat penggantinya setahun kemudian. Kehadiran Hartina mengubah hidup kami, kasih kami tertumpah kepadanya ibarat kata pepatah "bagai menatang minyak yang penuh".
Disebabkan sewaktu itu hanya dia seorang anak kami, segala permintaannya kami penuhi. Setelah tamat sekolah, dia mengikuti kursus komputer diKampar.
Tidak lama kemudian dia mendapat pekerjaan di Hock Hua Bank Jalan Klang Lama Kuala Lumpur. Pada tahun 1993 diabertukar ke MayBank, juga terletak di Jalan Klang Lama. Inilah kali pertama kami berjauhan dengannya. Untuk kemudahannya saya telah membelikan sebuah rumah untuknya yang terletak di Sri Sentosa. Dia tinggal bersama rakan-rakannya di rumah itu.Bermula dari situ perhubungan keluarga kami mula renggang kerana kami sudah tinggal berasingan. Walaupun begitu kami sering menziarahinya di Kuala Lumpur.
Segalanya bermula pada 26 Mac 1996. Saya bersama isteri pergi kerumahnya di Kuala Lumpur kerana kebiasaannya pada 15 Mac setiap tahun kami menyambut hari lahirnya. Pada tahun tersebut (1996) dia kata tidak dapat balik kampung. Di sebabkan pada tarikh itu saya ada menerima tempahan sate En.Kamaruddin berniaga sate di Pekan Kampar, Perak), jadi kami tidak dapat pergi ke rumahnya pada tarikh itu.
sambung....
Kami pergi dua minggu selepas itu iaitu pada 26 Mac 1996. Setibanya di rumahnya, kami dapati rumahnya berkunci, telahan saya mungkin dia belum pulang dari kerja.Kebetulan saya memang ada kunci spare, saya membuka pintu dan masuk ke dalam rumah. Lebih kurang jam 6.00 petang. Dia pulang bersama seorang lelaki India.
Dia terkejut melihat kedatangan kami dan saya sendiri terkejut kerana tidak menyangka dia pulang bersama seorang lelaki. Memang sebelum ini ramai yang ingin masuk meminang dan dia menyatakan yang dia telah ada seorang kawan, saya kata kalau ada kawan lebih elok terus datang meminang. Setelah melihat keadaannya, baru terlintas difikiransaya kawan yang dimaksudkan ialah lelaki India tersebut.
Walaupun kami datang setiap bulan,kami tidak dapat menghidu langsung pergerakannya dan dia sendiri menyembunyikannya dari pengetahuan kami.
Melihat keadaannya , saya menyoal Hartina "Siapa yang kamu bawa ini? "Baru kami tahu hal sebenarnya, yang lelaki India itulah teman lelakinya. Sebaik saja kami bertanya Rajeswaran (lelaki India tersebut) bila dia ingin memeluk Islam jika benar-benar inginkan Hartina, Hartina terus menunjukkan surat-surat di antaranya surat sumpah bertarikh 1 September 1995 yang mengatakan bahawa dirinya tidak mempraktikkan agama Islam lagi, telah menukar namanya kepada Nivashiny Rajeswaran dan surat pendaftaran perkahwinan mereka bertarikh 24 Mac 1996. Saya mempertikaikan surat sumpah tersebut kerana bagaimana mereka (pihak berkuasa) boleh mengesahkan apa saja kenyataan pemohon tanpa meneliti terlebih dahulu.
Berdasarkan surat sumpah melalui peguamnya yang menyatakan dia tidak mempraktikkan ajaran Islam, ternyata pembohongan semata-mata. Sepanjang zaman tempoh dia tinggal bersama kami dia telah dididik dengan ajaran Islam,sepanjang zaman persekolahannya saya tidak pernah mendengar apa-apa mengenai Hartina tidak mempraktikkan Islam walaupun daripada kawan-kawannya sendiri. Setelah berlaku perkara ini barulah saya tahu rupa-rupanya lelaki India itu bersekolah di sekolah yang sama dengan Hartina dan tinggal di Mambang di Awan,Kampar.
Memanglah di sekolah Hartina ramai kawan lelaki tetapi saya tidak pernah mengesyaki apa-apa, maklumlah zaman sekolah memang banyak bergaul dengan rakan lelaki. Kami juga baru tahu si lelaki ituBekerja di Public Bank di Jalan Kelang Lama. Ini bermakna sudah lama mereka berkawan yang hairannya kami tidak dapat menghidu langsung perhubungan mereka.
sambung...
Bermakna sepanjang tempoh berulang dari Kuala Lumpur ke Kampar setiap bulan pun kami tak dapat hidu.Sedangkan pada hari Raya Puasa tahun 1996 iaitu pada 21Feb 1996 Hartina balik kampung dan kami sekeluarga bersembahyang bersama-sama. Bermakna ketika itu dia telah berkawan dengan lelaki India itu dan telah menukar nama dan agamanya, bagaimana kami tidak mengetahuinya langsung? Pada hari itu (26 Mac 1996) selepas bertembung dengan mereka pada 6.00petang, kami telah berbincang mengenai kedudukan mereka sehingga 10.30malam.
Keadaan menjadi tegang kerana si lelaki tetap dengan keputusannya untuk tidak menukar agamanya dan mengatakan Hartina telah menjadi isterinya. Dia mula memegang hand-phone sambil mendail nombor.Tidak lama kemudian seorang demi seorang kawan-kawannya tiba di rumah itu. Mereka sudah ramai sedangkan saya hanya bersama isteri. Yang menghairankan saya Hartina ketika itu membisu sahaja.
Semasa itu saya yakin Hartina masih Islam tetapi telah dipaksa membuat surat sumpah yang mengatakan dia tidak mempraktikkan lagi agama Islam. Berhubung dengan itu mereka (pihak lelaki) telah menukar namanya dari Hartina kepada Nivashiny Rajeswaran.Dalam peraturan perkahwinan India, seseorang yang masih bernama Islam tidak boleh berkahwin dengan lelaki India.Oleh sebab itu Hartina menukar namanya terlebih dahulu kemudian baru membuat pendaftaran perkahwinan.
Saya yang tidak dapat pergi ke Kuala Lumpur pada 15 Mac1996 untuk menyambut hari jadi Hartina dan telah pergi pada 26 haribulan sedangkan pendaftaran perkahwinan telah dibuat pada 24 Mac1996 ini bermaknasaya telah terlewat dua hari. Bermakna hak Hartina sebagai anak sudah tiada kerana dia telah menjadi isteri orang. Bila orangnya sudah ramai di rumah tersebut,baru lelaki itu berani menunjukkan segala dokumen-dokumennya. Bila ditunjukkan kepada saya, saya terkejut, jantung saya berdegup.
Saya sebelum ini memang ada penyakit jantung.Ditambah dengan kejadian hari itu saya benar-benar terkejut.Saya bersama isteri berpandangan sendiri.
Apa yang boleh kami lakukan sedangkan kami hanya berdua sahaja. Saya mencadangkan kepada isteri saya agar kami membuat laporan polis. Kami terus ke balai polis berhampiran iaitu di Petaling Jaya. Laporan itu tidak diterima kerana polis mengatakan yang perkahwinan mereka sah. Yang menyedihkan polis itu juga orang Melayu dan urusan endaftaran perkahwinan dan tukar nama sebelum ini semua dikendalikan oleh orang Melayu.
sambung lagi...
Jadi saya kata, kepada siapa saya dapat mengadu ?.Mereka menyuruh saya membuat laporan ke Jabatan Agama Islam Wilayah(JAWI) mengatakan anak saya telah dilarikan. Jadi pada 27Mac 1996 (sehari selepas itu) saya membuat laporan polis. Selepas membuat laporan polis, saya dan isteri pulang ke rumah, kami tunggu Hartina dan lelaki India itu tetapi mereka tidak pulang kerumah pada malam itu.
Selepas itu saya membuat aduan di pejabat Agama Wilayah Persekutuan tetapi tiada sebarang tindakan yang diambil. Inilah yang mengecewakan saya kerana awal-awal lagi saya telah menemui pegawai Pendaftaran yang bertanggungjawabmen ukarkan nama anak saya, saya kata kepadanya "Tuan sepatutnya memaklumkan terlebih dahulu kepada saya sebab di dalam kad pengenalannya tecatat alamat saya, kenapa Tuan tidak memaklumkan kepada saya?"
Dia kata yang pihaknya telahpun memaklumkan kepada Pejabat Agama Islam Wilayah. Bila saya semak di JAWI,pegawai di JAWI berkata mereka tidak menerima apa-apa laporan daripada Jabatan Pendaftaran. Bermakna dalam tempoh yang singkat saya telah berulang-alik kesana kemari tanpa sebarang tindakkan yang diambil ke atas Hartina mahupun lelaki India itu.
Selepas kejadian itu mereka langsung tidak pulang ke rumah di Sri Sentosa itu. Saya cuba mencari seorang rakan si lelaki itu yang turut sama berada pada malam 26 Mac itu. Lelaki itu bekerja di Pizza Hut, Subang Jaya.
Saya meminta bantuan polis mencarinya untuk mengetahui di mana Hartina dan teman lelakinya tinggal. Lelaki yang bekerja di Pizza Hut itu mahu bekerjasama dengan polis dan telah menunjukkan tempat tinggal Hartina iaitu di Jalan Kelang Lama. Polis berjaya menangkap mereka.
Keadaan Hartina tetap seperti dahulu, langsung tidak mahu bercakap dengan saya.Ketika itu saya sudah mahu bertindak tetapi apabila memikirkan orang sebelah pihak lelaki India itu ramai, saya membatalkan niat saya.Saya hairan kenapa Hartina langsung tidak mempunyai perasaan lagi pada ibu bapanya. Saya hairan erangainya benar-benar berubah. Jika pada saya dia tidak sayang tidak engapa tetapi bagaimana dengan ibu yang telah mengandungkannya?
Selepas itu saya telah membawa Hartina ke Pulau Pinang dan tinggal bersama saudara-mara. Sedar-sedar dia telah tiada. Adik saya di Perak telah menelefon saya mengatakan pihak lelaki akan mengadakan majlis makan malam bagi meraikan perkahwinan mereka di sebuah dewan di Perak. Pihak lelaki telah mengedarkan kad jemputan kahwin kepada kaum India.Sebaik sahaja mendapat berita itu, saya terus sahaja bertolak ke Perak.
sambung...
Setibanya saya di Perak, saya terus membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Perak dengan mengatakan pada 15 hb April 1996 pihak lelaki India itu akan mengadakan majlis makan malam. Pada 14April,kira- kira pukul 12.00 tengah malam, Jabatan Agama Islam Perak membuat serbuan dan berjaya menangkap Hartina dan menahannya di Balai Polis Ipoh.
Keesokannya Hartina dibawa ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan perintah reman selama seminggu. Sebelum sampai tempoh seminggu saya mendapat panggilan telefon dari Jabatan Agama Islam Perak yang mereka ingin menyerahkan Hartina kepada saya.Atas faktor keselamatan saya telah menyerahkan Hartina kepada kawan adik ipar saya yang berada di Kelantan.
Jadi pada 20 April1996 dengan bantuan Jabatan Agama Islam Perak, kami berjaya membawa Hartina ke Kelantan.Kami menetap di sana sehingga 1 Mei 1996. Semasa kami di sana, saya diberitahu bahawa pihak lelaki telah menyaman Jabatan Agama IslamPerak kerana telah memalukan mereka di atas pembatalan majlis perkahwinan mereka.
Pegawai Jabatan Agama Islam Perak meminta kami membuat surat sumpah daripada Hartina .Pada 31 April, kami terus membawa Hartina ke Pejabat Agama Islam Kelantan.Di sana Hartina telah mengaku masih beragama Islam dan kembali mengucap dua kalimah syahadah dihadapan tuan Kadi. Tuan Kadi telah mengeluarkan satu surat pengesahan mengatakan bahawa Hartina telah memeluk agama Islam kembali. Surat itu kami hantar ke Kuala Lumpur.
Bermakna kami telah menang atas tuduhan mencolek Hartina Rupa-rupanya ia tidak berhenti setakat itu.Selepas itu sampai lagi satu surat saman malu daripada si lelaki.Di dalam surat itu mereka menuntut gantirugi sebanyak 30juta daripada KerajaanNegeri Perak, Polis, Majlis Agama Islam Perak dan Jabatan Agama Islam Perak atas dakwaan memalukan mereka pada majlis makan malam meraikan perkahwinan mereka. Ini bermakna mereka tidak berpuas hati dan terus mencari alasan untuk merampas Hartina daripada kami.
Dari Kelantan saya terus kembali ke Pejabat Pendaftaran Petaling Jaya untuk proses penukaran kembali nama kepada Hartina di atas persetujuannya. Setelah segala-galanya selesai, pada 1 Mei 1996 kami sekeluarga telah membawanya ke Pulau Pinang.
Di Pulau Pinang keadaan Hartina seperti biasa, dia tetap bergaul dengan saudara mara seperti biasa. Tiba-tiba di sana kami menerima sepucuk lagi surat saman daripada si lelaki mengatakan kami telah menculikisterinya. Saya membawa Hartina ke Mahkamah Pulau Pinang dan peguam di sana telah mengatakan surat itu adalah afidavit tertuduh jadi kami memerlukan seorang peguam dan satu jawapan bertulis.
Pada 9 Mei 1996 saya bersama anak berjaya mendapat seorang peguam dan saya menetap di BatuCaves untuk enguruskannya. Tiba-tiba saya mendapat berita dari Pulau Pinang yang mengatakan Hartina telah tiada. Saya terus mengesannya di Pulau Pinang tetapi tidak berjumpa.Kemudian saya terus ke Shah Alam dan bertemu dengan polis yang mengendalikan kesnya. Pegawai polis tersebut mengatakan bahawa dia ada menerima laporan daripada Hartina yang mengatakan dia keluar daripada rumah bapa saudaranya di Pulau Pinang secara sukarela.
sambung...sikit lagi...
Saya tidak boleh berbuat apa-apa. Ketika itu tidak dapat dinyatakan bagaimana perasaan saya, bayangkanlah dalam tempoh yang singkat dan badan yang sudah uzur, saya terpaksa melalui segalanya seorang diri.Saya tinggalkan rumah dan perniagaan sayaberbulan- bulan. Saya asyik berulang alik sahaja ke Kelantan, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Shah Alam.
Walaubagaimana banyak laporan yang saya lakukan,tiada langsung tindakan susulan diambil untuk mengesan Hartina dan lelaki India itu boleh pihak berkuasa. Alasan mereka, mereka tidak tahu di mana anak saya dan lelaki itu berada. Akhirnya saya mengupah seorang kawan saya untuk mengintip mereka.Empat minggu kawan saya mencari, minggu keempat baru jumpa.
Kawan saya itu memerlukan masa yang lama kerana dia menguruskannya seorang diri,tambahan pula dia bekerja di waktu siang. Menurut rakan saya ini,Hartina dan lelaki India itu menetap di Taman Medan, Jalan Klang Lama.
Apabila saya mendapat tahu saya terus ke Balai Polis Shah Alam dan mengadu ke bahagian Penguatkuasa. Saya amat Seterusnya saya ke pejabat Kemajuan Islam (JAKIM), Pusat Islam. Mereka menyuruh saya membuat satu laporan baru.
Menerusi laporan yang saya buat, saya Mengatakan yang pihak si lelaki telah menggugat akidah anak saya. Mereka telah menetapkan 5 September 1996 sebagai tarikh untuk menyerbu rumah itu.
Pada 5 Sept 1996 kira-kira jam 11.00 pagi saya bersama seorang pegawai Pusat Islam, dua orang Pegawai Polis dan seorang Penguatkuasa JAIS telah pergi ke rumah tersebut. Kami meminta kebenaran masuk, setelah masuk, kami meminta mereka memberi keterangan diri pula.Bila mendapat keterangan diri,baru saya mendapat tahu Hartina telah menukar kembali namanya kepada nama Hindunya.
Pada 31 September 1995 dia menukar namanya kepada nama Hindu buat pertama kali, pada 30 April1996 saya menukarkan pula nama Hindunya kepada nama Islamnya dan pada 27 Mei 1996 dia menukarkan Namanya kembali kenama Hindu. Bermakna semasa dia keluar dari rumah bapa saudaranya diPulauPinang pada 9 Mei 1996 hanya pada 27 Mei1996 dia menukar kembali namanya ke nama Hindunya. Ini bermakna proses pertukaran nama hanya dalam masa dua minggu sahaja.
dah nak abis sambung dah...
Sebelum daripada itu saya ada menalipon pegawai pendaftaran yang bertugas di bahagian menukar nama dan memberi ingatan kepadanya agar jika ada percubaan dari pihak Hartina dan teman lelaki Indianya itu ingin menukarkan nama Hartina kembali, cuba lengahkan.Saya sentiasa berhubung dengan pegawai ini tetapi hasilnya tetap mengecewakan. Hal yang saya tidak ingini tetap berlaku.
Bermakna jika proses pertukaran tidak berlaku tentu kami akan menang kes ini. Tindakan Hartina dan teman lelaki Indianya lebih cepat, ini bukan bermakna saya tidak bertindak,saya telah melakukan dengan sedaya upaya saya, tetapi seperti apa yang saya nyatakan awal-awal tadi, saya melakukannya seorang diri dan pihak berwajib tidak memberikan sepenuh kerjasama kepada saya sekeluarga.
Kejadian serbuan 5 September 1996 itu benar-benar mencabar kewibawaan saya. Ketika Pegawai Penguatkuasa itu berkata"Kami tak boleh berbuat apa-apa", saya terus naik ke tingkat atas, dalam masa saya naik, si lelaki membawa Hartina masuk ke bilik dan menguncinya dari dalam.Kemudian lelaki itu berdiri di hadapan pintu sambil mencekak pinggang.Tujuan saya naik ketika itu adalah untuk memujuk Hartina, tetapi lelaki India terlebih dahulu telah membawa Hartina masuk ke dalam bilik.
Saya bersuara dengan lembut untuk memujuk lelaki itu supaya memeluk Islam dan selepas itu dia boleh mengambil anak saya sebagai isteri dan saya boleh memberikan rumah saya di Seri Sentosa itu kepada mereka. Itulah perkataan yang saya ulang beberapa kali, tetapi lelaki India itu diam sahaja.
Tidak lama kemudian dia bersuara dalam bahasa Tamil dengan perkataan yang sungguh kesat dan kurang bersopan. Katanya: "kalau hendak mengadu, mengadulah, apa kerajaan Malaysia boleh tolong kamu?" Sambil itu dia mengutuk Islam dengan kata-kata yang lucah.Ketika itu saya tahu bukan dia seorang sahaja yang terlibat, tetapi mungkin ada dalang di belakangnya. Ketika dia menghina Islam, saya tidak dapat menahan perasaan, kesabaran saya tercabar. Hati saya benar-benar panas, saya mengeluarkan pisau lipat dari poket seluar dan saya tidak sedar yang pisau itu saya gunakan untuk mengelar lehernya.
ada lagi sambung...
Saya juga tidak menghiraukan polis yang ada di belakang saya yang ketika itu sedang menghubungi ketuanya untuk mendapatkan kebenaran pecah pintu untuk membawa Hartina kebalai.Polis itu terkejut dan segera menahan darah yang memancut keluar dari leher Rajeswaran dan membawanya turun ke bawah.
Berikutan peristiwa itu saya telah ditahan sehingga 16 Sept 1996 dengan jaminan RM3000.00. Setelah dibebaskan, sepanjang bulan September saya tidak ke mana-mana lagi , hanya duduk di rumah sahaja. Pada 1 Oktober 1996 saya mula berniaga. Kegiatan saya selepas itu hanya berniaga dan duduk di rumah sahaja. Kebetulan pada 1Disember 1996 Hartina dan Rajeswaran datang bersama dengan rombongannya dan minum betul-betul dihadapan tempat saya berniaga. Apa niat sebenar mereka ?.
Saya mula berniaga jam 6.00 petang dan saya ditemani anak bongsu saya Syukur Yazit yang ketika itu berumur 14 tahun. Semasa saya baru mengeluarkan barang perniagaan sate saya, lebih kurang empat atau lima meter dihadapan saya, saya nampak mereka semua sedang minum. Saya meletakkan barangan sate saya dan cuba pergi kearahnya (Hartina). Tujuan saya adalah untuk bersembang dan memujuknya sekali lagi.Mana tahu jika hatinya terbuka untuk
kembali semula kepada Islam.
Seelok sahaja saya sampai, Hartina bangun, seorang demi seorang kawan-kawannya bangun. Saya tahu mereka bersedia untuk menyerang saya, saya berpatah semula ke gerai untuk mengambil parang untuk mempertahankan diri.Tanpa saya sedari di belakang saya orangnya sudah menunggu.Lelaki yang bertubuh besar itu menendang saya dari arah belakang. Saya yang sememangnya ada penyakit jantung dan sakit belakang tidak mampu melawan.Saya jatuh tersungkur.Selepas itu kawan-kawannya yang lain datang meluru ke arah saya, ada yang menendang, memijak, menumbuk dan bermacam-macam lagi mereka buat pada saya.
Ada juga yang melemparkan batu ke arah saya.Akhirnya saya pengsan kerana tiada tenaga untuk melawan. Apabila saya tersedar saya dapati, saya berada di Hospital Kampar. Dari Hospital Kampar saya dihantar ke Hospital Ipoh.
Semasa di hospital saya nampak ada seorang polis menuju ke arah saya. Saya ingatkan polis mengawal saya, tetapi rupa-rupanya mereka menjaga saya agar tidak melarikan diri kerana saya disabit melakukan jenayah di atas aduan Hartina yang mengatakan saya menyerang mereka.
Saya menyoal polis itu: "Apakah hanya untuk minum petang sanggup datang dari Kuala Lumpur semata-mata untuk minum di situ?" Berdasarkan lapuran polis yang dibuat oleh Hartina itu, keluar saja dari wad saya terus dibawa ke balai dan ditahan didalam lokap selama lapan hari. Bayangkanlah dari wad saya terus ke balai tanpa pulang ke rumah dahulu.
sambung..
Bila saya masuk lokap, saya lihat Yazit sudah ditahan. Dia dimasukkan dua hari sebelum saya ditahan.Baru saya tahu rupa-rupanya semasa saya diserang, Yazit telah bertindak mngambil parang dan membelasah orang-orang rajeswaran. Itulah kasih anak, dalam usia14 tahun sanggup menggunakan senjata tajam semata-mata untuk mempertahankan bapa. (En.Kamaruddin terhenti seketika sambil menyapu airmata).
Selepas sembilan hari kami dibebaskan dengan jaminan RM2000.00 seorang.Selepas itu saya hanya berehat sahaja dirumah kerana badan saya masih terasa sakitnya. Walaupun saya berehat di rumah,saya terus berhubung dengan peguam saya untuk mendapatkan maklumat mengenai perkembangan Hartina dan Rajeswaran.
Setelah empat bulan berehat, saya mendapat surat dari Mahkamah yang telah menetapkan 4 Mei 1998 sebagai tarikh perbicaraan pertama dijalankan.
Rajeswaran adalah saksi ketiga. Selepas dua minggu daripada tarikh perbicaraan itu, iaitu pada 20 Mei 1998 pada sebelah pagi, Rajeswaran terkena dua das tembakan.
Maknanya sejak dari Mac 1996 Rajeswaran tidak kena apa-apa tembakan pun, tiba-tiba pada 20 Mei iaitu selepas tarikh perbicaraan dia terkena tembakan. Berdasarkan atas apa yang mereka lapor sebelum ini ada mengatakan jika ada apa-apa terjadi ke tasnya, orang pertama yang disyakki adalah saya. Berikutan dengan itu saya telah tahan sekali lagi di Balai Polis Kampar selama tiga jam pada 20 Mei 1998.Saya diheret bersama Yazit yang turut juga disyaki.
Yang menghairankan ialah Yazit turut dituduh terlibat sedangkan ketika itu usianya baru 16tahun. Jika benar saya melakukan, takanlah budak seusia Yazit yang akan saya babitkan bersama. Kami berdua digari.Polis yang menggari kami juga terkejut melihat saya. Sebenarnya sebelum kejadian itu polis telah berjumpa dengan saya, memberi nasihat agar tidak lagi melakukan kekecohan dan menasihati saya agar melakukan solat hajat dan berdoa.
Saya ikut nasihatnya, tambahan pula saya baru selesai menjalani pembedahan tulang belakang.Takkanlah saya tergamak melakukan perkara merbahaya itu?
sambung lagi YB...
Tetapi saya tidak berkuasa, saya hanya menurut perintah dan arahan pihak polis. Kami telah disoal,Yazit telah dipaksa mengaku bahawa kami yang merancang kejadian tembakan itu.
Selepas seminggu Yazit dibebaskan, saya masih ditahan selama dua minggu.Segala akuan saya disiasat. Mereka bertanya saya telah mengupah siapa dan berapa yang saya bayar untuk mengupah penjenayah itu.Saya tetap tidak mengaku kerana saya tidak tahu apa-apa. Mereka memukul Yazit dengan tujuan supaya saya mengaku setelah melihat Yazit diseksa dengan teruk.
Akhirnya Yazit terpaksa berbohong dan mengaku ada melakukannya kerana sudah tidak tahan dipukul dengan teruk. Saya katakan kepada polis, apabila keadaan semakin teruk, segala yang benar menjadi palsu dan perkara palsumenjadi benar. Saya tetap tidak mengaku sehingga polis menangguhkan kes saya untuk di bicarakan.
Selepas dua minggu saya di bebaskan,sehingga kini ia masih dalam kes. Itulah serba sedikit kejadian dan rentetan peristiwa yang dialami oleh kami sekeluarga. Bukan tujuan saya untuk membuka aib sendiri,bahkan ianya lebih bertujuan sebagai pengajaran dan panduan kepada oranglain.Apa yang saya harapkan agar tidak ada lagi Hartina kedua selepas kejadian yang menimpa Hartina, anak saya itu.
Sebelum tidur macam-macam perkara yang saya fikirkan. Adakalanya timbul persoalan, kenapa begitu kuat ujian yang saya perlu tempuhi?. Kenapa saya yang melalui segala ini? Apabila teringatkan terjemahan ayat dari surah An'am ayat 125 saya beristighfar. Ayat yang bermaksud. "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah, akan dibuka pintu hatinya dan sesiapa yang tidak dikehendaki, maka akan disempitkanNya" .
Apabila sesuatu perkara telah menimpa ke atas kita, kita harus menerimanya sebagai salah satu daripada rukun Iman. Qada dan Qadar dari Allah, itu adalah kehendak Allah. Itulah caranya saya memujuk hati saya.Harapan saya sekarang ialah agar Hartina kembali kepada Islam. Dunia ini luas, duduklah di mana-mana asalkan dalam agama Islam. Tidak perlulah dia kembali kepada kami.
Bukan kami tidak memaafkannya, tetapi cukuplah penderitaan dan penyiksaan yang kami lalui atas perbuatannya itu.
P/S : PLEASE FORWARD TO ALL YOUR MUSLIM FRIENDS!!!
Sebab YB ni muslim friend saya, saya forward je..so pembaca blog boleh menilaikannya sendiri..
Apa kena mengena catatan YB Khalid dengan maksum.Dia tak kata dia saja yang betul,tapi apa yang dia cuba highlight untuk kita berfikir,tidak semesti ada ijazah agama baru bolih libatkan diri dalam hal dakwah.
Sebagai seorang lama dan tahu benar siapa yang berada di pejabat agama nak bagitau juga dalam pejabat agama(tidak dikhususkan tempat)terdapat juga kaki judi,kaki arak,kaki betina tak usah cakap lagilah.Inilah yang wajib "ketua" dalam pejabat agama kena lihat dulu.
Yang paling penting sekali:Adakah penaung dan yang paling berkuasa menentu apa yang bolih dan apa yang tidak bolih dilakukan dalam negeri terlibat(berkaitan agama)layak dari segi keperibadian dan amalan harian,mingguan ,tahunan terutama dibulan puasa melancong meninggalkan negeri berada dalam ditempat tersebut.
LOLOL!
yang benar,
mesin-gan
Saya hairan lah tgok sikap YB tak habis2 kaitkan dgn umno thadap apa jua yang kena batang hidung YB,jgn camtu Yb rasional la skit..kes dato asri(ex mufti perlis)..semua org(tak kira parti) tak setuju dgn cara Jais bertindak tapi org umno tak salah kan org PAS atau PKR atau mana2 pihak..cari la jalan mcmna nak selesaikan dialog ke atau sbgnya..
Yb,tak yah lah nak jadi hero sgt berpada2 la...kita smua umno/pas/pkr/dap/mic/mca/gerakan ke manusia biasa tak lepas dpd melakukan kesilapan..
Apa yang yg YB bole buat sebagai pemimpin selesaikan dgn cara tak mmburukkan org lain..hina sgt ke org umno tu..darah daging Yb pun org umno..beri la pertimbangan yang sewajarnya..
Saya sebenarnya hairan???
Apa polisinya, siapa pembuat dasar???
Dah masuk cerita kartun lah kita semua, cerita tauliah, siapa yang bagi tauliah. Di Selangor ni, siapa yang sebenarnya memerintah??
Cuba tengok sikit Undang Undang tubuh Negeri Selangor, kaji betul betul, yang baik diteruskan, yang tidak diperbaiki.
Dulu BN memerintah, kata tak ada kuasa, bila dah memerintah apa pula isunya???
Kita nak tengok perbezaan yang lebih baik kalau tidak nanti PRU13, rakyat tukar lagi.
Semua nak di salahkannya. Apa2 yg tak menyebelahi YB, maka akan diheret UMNO bersama.
Satu lagi, saya harap sebagai ahli parlimen shah alam & juga mewakili orang shah alam seperti saya ini utk membantah nga kor ming wakil DAP yg berani mempertikaikan kenapa banyak masjid dibina sejak 8 tahun lalu.
YB tolong bagitahu dgn nga kor ming jgn nak main isu sensitif.
Ada pulak yang forward cerita panjang lebar, tak paham pulak yang cerita tak kena tempatnya...
pengaruh UMNO memang kuat. bagaikan virus wabak babi yang kuat merebak...
Yang pasti, kalo kerajaan Pakatan tak dapat bersihkan jabatan seperti Jais daripada pengaruh UMNO, maka Selangor pasti akan jatuh balik ke tangan BN.
TGNA tak boleh tahan lama, diharap beliau dapatlah bertahan sehingga orang seperti Hassan Ali dengan fraksi UMNOnya dihalau keluar drpd Pas Selangor.
KaKiaYam
Isu murtad.... Saya tak kesah pun. Kalau ada yang memilih neraka sedangkan Allah dah bagi otak untuk berfikir... maka silakan. Backfire kepada umat Islam keseluruhannya kerana tak pedulikan orang lain... asyik-asyik dakwah bil-takut-takutkan dengan hukum. Ajak le diorang masuk kelas fardu ain ke... mengaji ke...atau belajar 'back to basic' bukan menuduh orang lain tak buat kerja dan mendabik dada kite jer yang buat kerja. Dakwah bil hal...dakwah bil hikmah..dakwah menjadi business women ke... dll. Jangan asyik tulis dalam blog atau web atau bagi ceramah berapi-api tapi tak buat apa-apa. Teori banyak tapi duduk ofis tak buat kelas percuma kepada mualaf atau umat bermasalah.
Orang kata...talk big while sitting on to their comfort. Maaf broken english.
I read the following comment in The Malaysian Insider today. I think you will be interested since it involves religious diversity and attitudes in Malaysia:
A nicely written article, Dina [referring to Dina Zaman, the writer of the opinion piece]. Very broad-thinking and accepting.
But one issue:
The earlier part of the Quranic text you cite says "To every people have we appointed ceremonial rites, which they observe". This appears all-embracing.
The problem arises from the latter half of that text which says: "bid them to turn to your Lord. You indeed are rightly guided."
This part, along with the statements elsewhere that the referred Lord is the only true or right one, lead certain people to interpret and preach to non-believers in ways subtle and not so subtle, so as to turn them to their own "Lord", since the text claims that "you indeed are rightly guided", which can be interpreted such that the adherents of other religions are not so rightly guided.
Now this can be seen as interference and this is the crux of the 'Islam' problem in the world. Islam is not the only religion of course that does this. This is the reason why people dislike religions that attempt to convert, or discourage the flourishing of other religions. There is tolerance, but not acceptance.
The belief is that only when everybody is from the same religion, there is brotherhood. They do not understand or accept brotherhood amongst men and women of different religion.
In another religion, a non-Abrahamic one, there is a saying that views all religions as good and valid because they are like different rivers that ultimately flow into the same Sea (God). Here acceptance of all religions is strikingly clear.
Also note that Mahatma Gandhi said the following:
"I came to the conclusion long ago… that all religions were true and also that all had some error in them, and whilst I hold by my own, I should hold others as dear as Hinduism. So we can only pray, if we are Hindus, not that a Christian should become a Hindu… but our innermost prayer should be a Hindu should be a better Hindu, a Muslim a better Muslim, a Christian a better Christian."
This is magnanimous acceptance of diversity. It is not an attempt to convert or preach.
Kahlil Gibran, the great Lebanese poet, has also expressed a similar spirit when he said:
"You are my brother and I love you. I love you worshipping in your church, kneeling in your temple, and praying in your mosque. You and I and all are children of one religion, for the varied paths of religion are but the fingers of the loving hand of the Supreme Being, extended to all, offering completeness of spirit to all, anxious to receive all."
This is what we need.
The problem in Malaysia is that adherents of certain religions believe that their own religion is superior to others, and that other religions are incorrect or 'jijik' or 'will not lead you to Heaven', etc.
That is why for some people they find it easy to break or destroy other places of worship with little qualm or sensitivity because the purity of feeling and holiness that others feel is looked down upon. This happens not only in Malaysia but other countries too, whether it involves a temple, a synagogue or a mosque.
This must change.
We must truly accept and respect the values and beauty and diversity of all religions despite their differences in form and colour and approach. Not just tolerate it with a smile in the face but whilst in the heart one frowns on other religions.
Your religion may be good for you. But understand that others' religions are also good for them.
Remember this: the feeling of Godliness and spirituality in the heart of a praying Muslim, Christian or Hindu is all the same, and the Higher One listens to them all. Otherwise He, the Creator of all, cannot claim to be such a great God.
Your opinion, YB?
Apapun pendapat disini. YB perlu prihatin...melakukan sesuatu utk kesempurnaan semacam org nak masak nasi..mesti ada air, api, belanga dan beras. Kurang satu...apa jadi.
Ada baik menghuraikan bagaimana nak menangani Mat Rempit/Lumba litar haram di Selangor dari membela seseorang yg kepastian dirinya masih di persoalkan.
Template Blogger disini!
Latest Blogger Template
Ramainya cybertroopers UMNO menyerang blog Dato bertubi-tubi.
Jangan bimbang YB Khalid, kami yang tahu kebenaran sentiasa bersama YB.
Hidup Pakatan Rakyat.
YB Khalid menunjukan fakta apabila mengeluarkan hujah.jika betul hujah YB khalid x bermoral knp pengarah JAIS yang dpt TAULIAH dari UMNO tidak menyaman YB Khalid.Saya mencabar anda wahai pengkomen dari UMNO yang disayangi berilah nasihat & upahlah peguam yang paling handal di dunia untuk mencabar YB Khalid ttg hujah2 beliau yang berfakta .jd renung2kan lah.saya x akan mati perjuagkan BANGSA tetapi saya akan sanggup mati pertahankan ISLAM walaupun dengan cara serendah-rendah IMAN.
Dapatkan Latest Blogger Template di sini
Wujudnya Dr Hassan Ali sebagai Exco Hal Ehwal Agam Islam Selangor pun tidak membantu utk mengelokkan lagi perjalanan jabatan tu.
Malahan sya perhatikan Jabatan Ugama Islam Selangor semakin ganas menekan pendakwah pendakwah bebas.
Jadi saya nak tanya disini.Apa gunanya Dr Hassan Ali jadi Exco Ugama?
Jadi tak payahlah kita selidik peribadinya ya?
Kalau masa Permatang Pasir tu boleh pulak selidik peribadi orang ya?Kalau Tok Guru Nik Aziz kita kena lihat pada peribadinya ya?
Begitulah YB selain dari menyalahkan orang apa yang YB dah buat kepada Islam khasnya? Idaman YB untuk menjadi pejuang kuil India dah cakap dah.Apa untuk Islam setakat ceramah saja je tak payah nak buat yang lain?