Skip to main content

Respon Pengunjung: Persoalan Kuil Seksyen 23

Terima kasih diucapkan atas komen-komen yang terima, termasuk yang menolak dan mempertikaikan tulisan saya. Isu yang dibincang memang ‛sensitif’, kerana dijadikan sensitif. Lebih-lebih lagi bila ada tukang perhangat. Namun perbincangan rasional perlu untuk menyelesaikan masalah yang diwarisi.

[Update 21/8/09 Peta Seksyen 23 Shah Alam, ihsan anak_perelih]

Ada beberapa point yang perlu saya respon dan jelaskan di sini seperti berikut:-

1. Public Hearing / Pertemuan dengan penduduk
Seperti yang dijelaskan, pertemuan dengan penduduk akan diadakan. Status isu ini buat masa ini masih merupakan cadangan. Namun cadangan ini merupakan cadangan yang telah diluluskan oleh kerajaan untuk dikemukakan. Ini adalah seperti yang saya jelaskan kepada penduduk di Surau Seksyen 23 beberapa bulan dahulu. Ya, saya pernah berjumpa dengan mereka. Pada masa itu cadangan lokasi baru hendak disampaikan kepada kerajaan untuk dipertimbangkan. Saya telah nyatakan bahawa sekiranya ianya diluluskan, maka saya akan bertemu dengan penduduk untuk mendapat pandangan dan feedback. Sekiranya tidak diluluskan, nak bincang buat apa?

Dulu pernah diluluskan cadangan di kawasan lain di Seksyen 23 juga, tengah-tengah kawasan Industri. Selepas itu diadakan pertemuan dengan pengilang-pengilang. Atas faktor keselamatan, disebabkan lalu lalang container dan fork-lift yang beroperasi tak tentu waktu. Dikhuatiri nanti ada pula wanita dan kanak-kanak yang akan kesitu, maka cadangan itu dibatalkan.

Ada yang bertanya “Bukankah untuk menukar tanah industri kepada tanah komersial memerlukan public hearing”?

Sebenarnya kalau “dari sudut undang-undang, public hearing tidak perlu”. Itu undang-undang sekarang yang sedia wujud dan ianya belum lagi ditukar. Namun, amalan Kerajaan PR ialah amalan mendengar pandangan rakyat. Oleh itu, seperti yang disebut, public hearing tetap akan diadakan dengan penduduk Seksyen 23. InsyaAllah selepas Permatang Pasir saya akan turun bersama YB Roziah. Tiada apa-apa kerja yang telah dimulakan, berhubung pembinaan kuil ini, maka tak perlu disegerakan sangat. Hanya dihangatkan oleh golongan tertentu sehingga turunnya Noh Omar. Kenapa dia tak turun ke Sek 19 dulu?

Sambil kami mendengar pandangan dan pendapat penduduk Seksyen 23, kami harap mereka juga akan mendengar penjelasan kami. Biarlah 2-way dan kedua-dua pihak datang dengan pemikiran yang terbuka. Ada yang berkata “apa guna pertemuan, kerajaan tidak mahu dengar pandangan kami!” Begitulah juga sebaliknya. Oleh itu sama-sama bersikap terbuka dan dengar hujah dan penerangan masing-masing. Pada masa yang sama, kita sama-sama mencari penyelesaian yang terbaik.

2. Kawasan majoriti Hindu
Ada pula yang bijak pandai berkata “Majoriti penduduk di seksyen 19 dan 23 adalah Islam. Kuil tak sepatutnya berada dikawasan tersebut. Pindahkan saja ke kawasan penduduk majoriti Hindu di kawasan lain”.

Hakikatnya tiada kawasan di Shah Alam yang mana masyarakat Hindu majoriti. Oleh itu, kuil ini akan memenuhi keperluan untuk Seksyen 19, 20 dan 23. Keseluruhannya saya dimaklumkan melebihi 1,000 penganut Hindu. Ada yang kata dah banyak kuil di Seksyen 19, 20 dan 23. Mereka berbohong. Hanya ada satu sahaja dan ianya di Seksyen 19. Dan kuil inilah yang ingin dipindahkan. Dasar kerajaan PR, ‛Tiada kuil baru dan tiada kuil yang diroboh’.

Ada juga yang menyatakan ada kuil hanya 1 km dari Seksyen 23, iaitu di Sri Muda. Kuil Sri Muda terletak 3 km dari lokasi berkenaan. Bukan 1 km, harap maaf ya.

Ada pula yang menambah Seksyen 22 adalah tapak cadangan kerajaan BN dulu, majoriti masyarakat Hindu. Hakikatnya tapak cadangan BN adalah kawasan kilang, jauh dari mana-mana penduduk, Muslim mahupun Hindu. Terlalu jauh dan amat tidak sesuai. Kalau betul ingin membantu, biarlah ikhlas, biarlah adil.

Cadangan tapak di Seksyen 23 terhasil bukan kerana ikut cakap ataupun telunjuk sesiapa, hanya kami semua berusaha mencari penyelesaian yang wajar untuk semua pihak.

Adakah sekiranya mereka minoriti, maka bererti mereka tidak ada hak untuk beramal dengan agama mereka? Tidak boleh adakan kuil? Dasar sebegini adalah tidak wajar. Cubalah merantau sedikit dan tinjau di negara-negara yang orang Islamnya adalah minoriti. Sebaliknya, kaedah satu kuil untuk beberapa ratus orang penganut seperti yang dicadangkan adalah lebih wajar. Inilah yang sedang diusahakan.

Ada yang bertanya “Apakah YB sendiri ingin mendera, menyeksa ataupun menderhaka pula kepada penduduk seksyen 23?” Hakikatnya, kalau dicadangkan letak depan rumah macam di Seksyen 19, bolehlah dituduh mendera, menyeksa ataupun derhaka. Itu yang UMNO buat selama ini. Tetapi yang dicadangkan adalah 200 meter dari rumah dan 200 meter juga dari Surau.

Di seksyen 16, kuil Hindu hanya 200 meter dari Masjid Jami' Tun Raja Uda. 50 meter sahaja rasanya dari Flat yang majoritinya orang Melayu. Pada masa itu tiada pula ‘hero Melayu’ datang membantah. Maklumlah, BN punya kerja. Pada masa itu lain cakapnya. Kami sebagai pembangkang dulu pun tidak membantah. Kerana kami faham, masyarakat Hindu pun ada hak untuk mengamalkan agama mereka. Inilah yang dikatakan pembangkang yang bertanggung jawab. Bukan macam sekarang. Nak perhangat tanpa memikirkan penyelesaian bagi ummat Islam di Seksyen 19 dan keperluan masyarakat Hindu secara menyeluruh.

3. Masalah pembinaan kuil di merata tempat
Masalah yang disebut berhubung pembinaan kuil secara ‛pacak sahaja’ memang diatasi dengan adanya garis panduan yang jelas. Berdasarkan garis panduan inilah kuil yang sedia ada ingin dipindahkan. Ianya bukan kuil baru dan ianya bukan melalui dasar ‛pacak sahaja’. Satu kuil ini adalah untuk kegunaan penganut Hindu dari Seksyen 19, 20 dan 23 yang dimaklumkan jumlahnya melebihi 1,000 orang.

Ada pula yang berkata “Kebelakangan ini kita dapat melihat pelanggaran-pelanggaran undang-undang yang telah wujud dan didapati sesuai dengan semua rakyat berhubung dengan pembinaan Masjid, Surau serta rumah-rumah ibadat yang lain”.

Hmmm, mungkin yang menulis ini lupa Seksyen 19 kut? Oleh kerana tiada garis panduan yang jelas pada zaman dulu (BN) maka suasana ini terhasil. Harap ingat, kita nak selesaikan masalah yang sedia wujud. Begitu juga dengan beberapa kuil yang lain yang menanti penyelesaian.

4. Masalah sosial masyarakat India
Ada yang timbulkan isu masalah sosial dan jenayah yang membabitkan masyarakat India. Kata mereka, “Kami peniaga dan dalam satu tahun ditimpa kes rompakan berparang. Cara mereka masuk, terus serang dan tetak. Selama 10 tahun, kaum ini lah yang membuat kawasan kami tidak aman”.

Persoalannya, sekiranya benar sekalipun, bagaimana mahu selesaikan masalah ini kalau tidak melalui mengukuhkan aspek moral dan keagamaan mereka? Kerajaan PR memilih pendekatan bersepadu, sambil ditingkatkan kemudahan persekolahan mereka (di mana bantuan tidak disonglap MIC), dibantu aspek ekonomi mereka dan sambil itu juga aspek sosial mereka, persoalan moral dan keagamaan (kuil) tidak dinafikan. Barulah wajar untuk diharapkan perubahan.

Kalau pendekatan sebaliknya diusahakan, seperti amalan BN selama ini yang membuncitkan golongan tertentu sahaja, adakah akan berlaku perubahan?

5. Teguran terhadap diri saya dll.
Ada yang komen, “satu lagi, selama 25 tahun duduk di shah alam ini saya belum ada dengar cerita org bantah nak buat kuliyyah..so, kenyataan YB tu saya sanggah lah..kalau setakat hearsay tu YB..buang je lah berita tu..tapi kalau tempat lain selain drp Shah ALam yg aman damai ni YB..saya tak tahu lah...”.

Eh, tuan tak dengar ke? Bukan sekadar kuliyyah dibantah, SURAU DI KUNCI oleh puak-puak tu! Surau Seksyen 8 dikunci, selama 9 bulan bermula 3 hari sebelum bulan puasa tahun 2007. Para penceramah disenarai hitamkan, termasuklah Dato’ Dr. Haron Din.

Ada juga yang sebut “tapi saya rasa YB lebih hebat lagi sebab membenarkan kalimah ALLAH digunakan utk penganut kristian. Jangan lah YB salahkan UMNO pulak sebab penganut kristian guna kalimah ALLAH..”

Apa nak buat tuan, bukannya saya sendiri yang reka, Al-Quran sendiri sebut “Dan berkata orang-orang Yahudi dan Nasrani. Kami ini anak Allah dan kekasihNya..” (Al-Maaidah 18). Yang jelas menunjukkan nama Allah digunakan oleh orang kristian. Harap bacalah penerangan saya dalam artikel yang bertajuk Ismu Allah.

Akhirnya, komen seorang lagi pengunjung, “sementara kita ada kuasa ni..bantulah org melayu..shah alam bandar melayu..kerana gaji yang seciput tu..janganlah kita hina agama kita..haram kita makan gaji yang tak halal...darah daging kita pun haram..juga daging anak2 kita...satu peringatan jangan sampai Allah butakan mata hati kita..tak sempat bertaubat nanti...tapi nampaknya perbuatan kamu lebih kepada menghina agama kau sendiri”.

Inilah sedih bila kita baca. Bukan kerana teguran keatas diri saya ini. Tetapi, sedih kerana apabila kita ingin zahirkan keadilan Islam yang membela semua manusia, kita dibelenggu oleh kefahaman Islam tajaan UMNO selama ini. Islam adalah Melayu. Perjuangan Islam adalah perjuang untuk orang Melayu. Sampai bila kita akan terperangkap dengan fahaman yang sebegini. Adakah dengan membantu kaum lain yang beragama lain maka kita menghina Islam? Bukankah Islam itu menuntut keadilan. Bukankah adil itu lebih hampir kepada keTaqwaan? Mungkin inilah sebabnya mengapa selama ini Islam tidak menawan hati manusia lain di Malaysia ini. Kita hendak Islam untuk Melayu sahaja dan tidak mahu menzahirkan keadilan Islam itu sendiri.

Zahirkan keadilan Islam! Yang lemah dibela, samada Muslim dan bukan Muslim. Hak dipenuhi, Muslim dan bukan Muslim. Mengajak, mempelawa dan menarik bukan melawan dan menentang memanjang. InsyaAllah manusia lain akan tertarik. Kalau tak bersama Islam sekalipun, sekurang-kurangnya tidak menentang Islam.

Satu hari kelak, insyaAllah saya akan ceritakan pula kisah Saidina Umar Al Khattab semasa di Palestine.

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

Comments

cakap-lepas said…
UMNO juara isu perkauman.
Ron CK Sim said…
YB Khalid,

U know what, after reading yr explanation to rebut the 'more extreme' Malays/Muslims' comments regarding this issue, u've shown to Malaysians how fair an MP and a person u are. I'm very proud to know that a Malay/PAS MP for a Malay area like SA actually speaks like a real Malaysian leader. It is personality like u who will contribute to the ideal of a united Malaysia in the future. Be strong n stay true to yr principle. Im sure the majority of the Malays (n of course the non-Malays) are with u.

To the people who disagree with YB's views, i hope u people will think of the issue rationally, not from spectacles of a Malay or a Muslim. God will hold dearer those with big heart.
Anonymous said…
As'kum YB Khalid,

Terima kasih kerana mencerminkan keadilan Islam itu dan saya harap YB dpt bersabar menghadapi segala dugaan. Saya tak rasa puak-puak UMNO ni boleh mengeluarkan point2 yg sebegini. Paling kuat pun diorang maki hamun je, tgk la nanti. Tapi itu memang dah sifat dia, nk buat camna.
Anonymous said…
salam Yb,tahniah sbb ade pendirian teguh..tp xsalah rsnye dgr rintihan org2 melayu islam mereka juga ade hak..dlm konteks msia skrg,adekah org non muslim msia respect org2 muslim?setelah byk bnda dh jadu termasuk HINDRAF (pertubuhan HINDU) dan cabaran dr komuniti Kristian adekah ini keadilan yg ingin ditegakkan YB?org islam pon ingin dilihat berkuasa sbb mmgpon ini negara majoriti Islam..lg satu..saya harap kite org2 PR jgn lah asyik nk provoke geng2 BN..yg lepas tu biarla diorg tggung ngn Allah..xpyhla saudara2 nk komen kate org BN je maki hamun adekah kite nak pejam mata je tgk blog2 PR yg penuh ayat2 mencarut?sape nk jwb dgn Allah nnti?saya takut ini akan jd amalan PR nnti YB...hrp dpt nasihat kwn2 kite semua jaga akhlak..wallahualam
Anonymous said…
Salam YB,

Teruskan berkhidmat dgn cemerlang dan adil. Saya kagum juga dgn penerangan YB sebab YB buat 'homework' dan bukan 'main hentam keromo' saja.

Rakyat khususnya penduduk2 Shah Alam lama kelamaan akan nampak kerja2 baik, mula2 mmg la ada yg sangsi dan susah nak terima sebab sebelum ni asyik 'dijamah' dgn momokan dan cara UBN dasar pecah dan perintah.
lihat dan perhatikan betul betul penjelasan yang diberikan.perjelasan ini seolah olah penjelasan yang dibuat oleh orang BN

Dulu kata BN dan UMNO tidak islamik, itu sebab perlu sokong PAS. Sekarang dah naik dan tahu apa iti perancangan, tadbir urus sesebuah negeri, tuduh pula umno RACIST-what a twisted word!

Kpd PAS pengajaran yang penting
1-UMNO sentiasa adil semasa memerintah

2- Berbanding PAS, UMNO tidak berpihak, neutral, tapi PAS sikit sikit menjual Islam utk politik

3-Perancangan yang dibuat oleh MBSA dalam bidangkuasa dan tadbirurus sesebuah bandar adalah di bawah KATA PERANCANGAN BANDAR DAN DESA. Jika site tersebut telah dikenalpasti sebagai site uk masjid dlm Pelan Strukur dan Pelan Rancangan Tempatan serta telah diwartakan, maka mana mana exco tidak boleh mendahului unadng undang!
Anonymous said…
saya terharu membaca tulisan yb kali ini.alangkah kejam nya org umno ini seolah olah mereka ini tidak langsung mengharapkan kesejahteraan rakyat.

bila saya baca onlina news berita harian dan utusan hari ini, sungguh jelas mereka ini cuma mahu alih pandangan negeri pakatan rakyat dgn bermacam tekanan yg melampau.

cuma saya harapkan pemimpin negeri pakatan aggresif dgn mengunakan hasil negeri dgn menubuhkan sekretariat penerangan utk memberi tahu rakyat usaha negeri pakatan ini.

target umno ini hanyalah kepada rakyat yg agak kurang ilmunya dan buta maklumat dan of course pada ahli nya yg sudah gone case.

pls yb tell the kerajaan negeri to publise all out.
Anonymous said…
Assalamualaikum YB..
Terima kasih sebab beri imej yang bersih sebagai muslim..Semoga Allah merahmari negeri Selangor khususnya Shah Alam..
-thethinker- said…
bravo YB... anda telah membuktikan YB ini ialah seorang YG BERKHIDMAT.... YB respon kepada pengunjung blog dan memberi penjelasan . Ketelusan YB harus diteruskan. Jangan bimbang , kami semua sokong YB dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.
Kami semua Anak Bangsa Malaysia !!
Jamna said…
Tahniah YB Khalid.

Bagi saya serangan pendokong-pendokong UMNO dengan mentaliti ashobiyyah mereka akhirnya akan memakan diri mereka sendiri. Patutla selepas 50 tahun BN memerintah...rakyat non-muslim masih ada yang sangsi dengan keadilan Islam. Rupanya mereka belajar Islam dari UMNO. Kalau mereka belajar Islam dari PAS, saya percaya tak perlu tunggu 50 tahun untuk mereka meyakini keadilan Islam.
Unknown said…
YB, i selalu bagitau mmeber bukan Islam, kalau nak kenal Islam jangan baca dari character pemimpin umno tetapi lihat lah pada pemimpin PAS. Saya sangat berbangga kerana YB telah membuktikan kata-kata saya itu benar. terima kasih YB.
saji said…
Salam YB

Tidak keterlaluan jika dikatakan bhawa pandangan YB mengenai isu kuil di Shah Alam ini merupakan contoh peringkat mikro atau pelaksanaan konsep 1Malaysia yang cuba dimajukan orang PM, DS Najib, tetapi tidak dapat diterima oleh kebanyakan pemimpin UMNO lain kerana pemikiran rasisnya yang tebal.
Anonymous said…
bkn sbb racist...bkn sbb politik! kami cuma nakkan keselesaan...dgr la jugak rintihan kami...cuba la berbakti pd rakyat pulak...baik bn...baik pr...asyik2 kami rakyat je yg rugi...majoriti lwn minoriti...minoriti bole menang...logik ke?!
Anak Perelih said…
Mengenai surau yang ditutup oleh UMNO 2007 dahulu... ini website dia..
http://www.arrahmahs8.com/
Anak Perelih said…
untuk memahami apa yang diterangkan dengan lebih baik, sila rujuk peta seksyen 23, sila lihat di
http://anakperelihblog.blogspot.com/2009/08/isu-kuil-peta-seksyen-23.html
Anonymous said…
sebagai respon kepada pumpkinpie,

cubala hayati penerangan yang diberikan terutamanya part di tempat orang Islam adalah minoriti, mereka turut dibenarkan mempunyai masjid.

Di Gold Coast bandaraya pelancongan Australia, ada tersergam masjid untuk umat Islam beramal ibadat. Jaraknya memanglah dekat dengan kediaman orang putih dan di jalan pula tu.

Waktu sembahyang Jumaat, sesak semua jalan sekitarnya, tapi takde pula orang putih piket. Time komuniti muslim buat acara International food festival, orang putih datang juga, pegawai tinggi polisnya pun datang berucap memenuhi undangan orang Islam.

Kalau kita buat baik di Malaysia, Allah akan balas kebaikan tu mungkin di tempat lain. Cuma kita kena la lebih bertolak ansur.
zakwan said…
A'kum
Kudos 2 u,YB Khalid
U sure show those commentators who r still stuck in their perverted assobiyah,racist zealous mindset(possible UMNO idiots who only accepts the gospels of Utusan Munafik,Berita Hairan n TV3suku)

I stand by what I posted in ur previous posting
Shah Alam is lucky 2 hav a charismatic,skilled orator,rakyat oriented n tolerant leader such as urself as their wakil rakyat

This new approach in engaging all parties regarding this temple issue 2 reach a consensus is indeed a good start n a breath of fresh air compared 2 the perverted "No Action Talk Only" policy by Khir Toyol

InsyaAllah,if Najib calls 4 snap polls soon n PAS strengthen their hold on Selangor by winning more seats,I hope u would succeed Tan Sri Khalid as the new MB of Selangor

That way,u can keep ur boss,Hassan Ali in line n make him know his place

Salam Ramadhan 2 u,YB
Anonymous said…
Setuju dengan Anonymous Gold Coast, pengalaman saya di UK kami dibenarkan menunaikan solat jumaat di dalam Geraja kerana ruang surau di sebelah tak cukup besar pada setiap hari jumaat. Pihak pengurusan juga berusaha menyediakan tempat wudu' yg sesuai utk digunakan. Surau2 (walaupun di panggil multi-faith center) telah byk dibina di tempat2 strategik seperti airport (Heathrow,Manchester, Birmingham), hospital dan shopping comlex. Mana ada org lain guna faith centre ni sebanyak org2 Islam. Ini tidak kira lagi masjid2 di bina seperti cendawan di tengah2 penempatan penduduk.

Bertimbang rasalah dan bertindak adil kepada semua, nescaya Allah akan membalasnya. Mungkin bukan kepada diri kita sendiri, tetapi mungkin kepada anak2, saudara2 ataupun kawan2 yg berada di luar negara dimana Islam tidak ditindas. Takbir!
Unknown said…
Saya sudah post komen pasal perkara ini di blog Adun Batu Caves. Sekarang saya ingin tanya saudara Khalid Samad sendiri.

Sebelum ada yang sangka saya ini penyokong UMNO mahupun PKR, elok saya jelaskan iaitu hasil kerja tangan sayalah PAS masih lagi bertahan di Kelantan.

Memang benar Islam itu adil dan Islam juga menjaga agar penganut agama lain boleh menlakukan ibadah agama mereka secara aman. Yusuf Qardhawi juga ada menyebut dalam bukunya, bahawa Islam ini menjaga keimanan penganut agama lain dengan memberikan mereka tempat dan ruang untuk beribadat. Itu tanggungjawab pemerintah Islam.

Pokok persoalannya, adakah patut dipindahkan kuil tersebut ke kawasan yang majoritinya pun Islam tanpa mengira perasaan dan juga rasahati mereka? Jika yang merungut di Sek.19 pun orangnya Islam, kenapakah mahu dipaksa penduduk Sek.23 untuk menerima apa yang penduduk Sek.19 pun tidak mahu menerima? Pada saya, kuil tersebut tidak perlu dipindahkan, kerana kuil itu terlebih dahulu ada di kawasan tersebut sebelum penduduk Sek.19. Yang salah adalah pemaju yang telah tidak bertanggungjawab dalam memberitahu pembeli semasa mereka membeli rumah di Sek.19.

Sudah-sudahlah kita bersikap kebudak-budakkan (bagi saya politicians semua berperangai begini), tuding sana-sini. Apa yang salah kita betulkan, tapi jangan pula dilukakan perasaan orang Islam, sesaudara kita.

Kalau saudara berjalan ke UNITEN, di sana ada 2 kuil dalam lingkungan kurang 10 kilo antara satu sama lain. Kuil yang saya maksudkan terletak ditepi highway menghala ke Bangi daripada Puchong. Kuil ini cukup membahayakan nyawa bukan saja pemandu kenderaan malah para pengunjung kuil itu sendiri. Apa tidaknya kenderaan diletakkan tepi highway sewenang-wenang. Since saudara sendiri sudah jadi sebahagian ahli kerajaan, saya syorkan dibuat satu badan yang memantau pembinaan rumah-rumah ibadat tidak kiralah untuk orang Islam, Kristian mahupun agama-agama lain. Badan ini perlu memandangkan sesetengah rumah ibadat itu dibina merata-rata (merujuk soal kuil mostly) hingga membahayakan nyawa semua orang termasuk pengunjungnya.

Saya sebenarnya sudah fed-up dengan suasana politik negara sekarang. All politicians are alike. Tapi minta tolong, biarlah bertimbang rasa dalam memilih tempat untuk dialihkan kuil Sek.19. Seluas-luas tanah di Shah Alam, mustahil tiada yang boleh digunakan untuk tempat kuil tersebut?
Unknown said…
Ini respon saya kepada Anony August 20, 2009 5:24 PM,

Saya pernah belajar di US. Memang benar kita di sana bersyukur kerana masih lagi ada insan bukan Islam yang sanggup bagi ruang untuk kita beribadah. Tapi perlu kita ingat kerana Islam juga tidak suka jika kita menyakitkan hati sesama manusia, malahan lagi hati saudara Islam kita.

Pernah dulu, masjid yang kami sering kunjungi dibina di kawasan perumahan bukan Islam, maka setiap hari Jumaat kami terpaksa meletakkan kereta disekitar kawasan rumah orang-orang di situ. Namun disamping beringat agar tiada yang block drive-way orang, masih ada lagi yang bising dan call polis untuk melaporkan rasa tidak puashati mereka. Maka pihak masjid pun berusaha untuk membeli kawasan di sekeliling masjid untuk dibuat parking. Tanah masjid di US tempat kami beribadat itu adalah kawasan private property, jadi orang yang tidak berkenaan jika tiada urusan boleh didakwa menceroboh. Pihak masjid juga terpaksa ke mahkamah berikutan laporan daripada penduduk kawasan tersebut.

Pokok cerita saya, hati sesama Islam perlu kita jaga. Patut atau tidak, hati orang Islam Sek.19 saja yang perlu dijaga? Manakala hati orang Islam Sek.23 tidak perlu dijaga? Padahal kedua-duanya adalah saudara Islam kita. Kalau ditanya pada saya, tak usahlah dialihkan kuil daripada Sek.19 itu. Kuil itu tidak salah. Siapa dia pemaju yang salah yang tidak bertanggungjawab itu yang membuat perumahan di situ? Jika anda suruh orang Islam Sek.23 bertimbangrasa, apa pula anda perlu beritahu kepada orang Islam Sek.19? Mereka tidak perlu bertimbangrasa? Sedangkan mereka itu baru, manakala kuil itu lebih dahulu duduk di situ sebelum mereka?

Gunalah akal yang Allah beri sebaik mungkin. Jangalah dibiarkan politik merosakkan diri. Saya sudah merasakan bahawa politik ini hanyalah satu mainan Syaitan sahaja.
Unknown said…
I would like to add one thing about one comment from the post Tapak Kuil Sek.23 Shah Alam. The very first commenter.

I agree with the commenter. Kelantan is a majoriti Muslim state. But they choose a very nice suitable spot for the kuil. Yes, in Kelantan the kuil is located in Jalan Hamzah, a nice beautiful building. But you have to understand, it is not directly located near housing area, lagipun the place is considered in the KB town itself. So, why can't Shah Alam find a better place, tanah seluas dunia takkan la takde langsung yang sesuai?
Unknown said…
Saudara Anak Perelih,

Minta anda jangan campurkan politik dalam hal ini. Kita sekarang bercakap bukan pasal orang lain, kita bercakap pasal sensitiviti orang Islam sama Islam. Orang Sek.19 tak nak kuil, sekarang patut atau tidak orang Sek.23 terima kuil itu? Padahal dua-duanya adalah Islam. Bukannya soal PAS, UMNO, PKR. Ini soal orang sama Islam yang tidak mahu hidup berhampiran kuil. Saya rasa kalau anda sendiri pun cuba untuk memilih tidak berjiran dengan kuil, kerana anda sure tahu kebersihan kebanyakan kuil ni tidak terjaga sangat. Nak tau contoh pergi saja ke area Puduraya belakang Maybank sana. Nak pula time dia pecahkan kelapa atas jalanraya.

Pokok pertikaian kita sekarang adalah, patut tidak kita puaskan hati orang Islam Sek.19, tapi kita guriskan hati orang Islam Sek.23? Itu persoalan dia.
Anonymous said…
Kalau dah encik garden ni pandai sangat, bagi la cadangan nak bina kt kawasan mana? Jgn nk komplen je tapi tak kasi penyelesaian. Yg cuba dibuat disini adalah salah satu kaedah penyelesaian. Berdiam diri, biar je kuil tu kt sek 19 bukan penyelesaian.
Salam YB dan semua

Tak payah lah kita nak samakan tempat orang dengan tempat kita, hanya nak buat bandingan betapa baiknya mereka-mereka yang berkepentingan, ujung2 semuanya ada udang di sebalik batu. sama juga dengan perjuangan YB

Kristian khususnya, mereka akan masukkan jarum atau secara halus mana pun untuk memesongkan umat Islam, jangn lah di nafikan.

Hindu ni akan buat kuil di mana2 mereka suka, malah ada tempat sebelah menyebelah.

kalau nak di banci seluruh negara ni antara masjid,surau dan kuil saya rasa banyak lagi kuil di bumi malaysia ni.....

Allah Maha mengetahui, semoga kita di beri pengampunan.
Unknown said…
To Anonymous August 21, 2009 3:25 AM,

Kenapa saya perlu bagi cadangan? Sayakah yang dibayar dengan duit cukai rakyat untuk berkhidmat untuk rakyat? Sayakah yang ada kuasa untuk meluluskan tanah di Shah Alam? Orang Islam tidak makan duit rakyat tanpa berkhidmat secara tulus ikhlas dan saksama. Minta jangan lupa itu, kerana esok sudahpun puasa.

Bukankah sudah dikatakan oleh beberapa commenter bahawa tapak asal sepatutnya Sek.22. So kenapa tidak ke sana?

Kepada Anony, saya tidak pandai sangat, saya hanya prihatin sangat. Kerana saya lihat tidak kiralah UMNO ke, PKR ke, PAS ke tapi yang selalu jadi mangsa makan hati orang Islam/Melayu juga. Yang selalu jadi korban politik orang Islam/Melayu juga. Tak serik2 lagi ke nak berpolitik? Perasaan saudara seIslam kamu politikkan?

Untuk makluman Anony, saya menegur atas dasar Islam sama Islam, bukan campurkan dengan politik. Oleh kerana saya berkongsi satu ideologi dengan saudara Khalid Samad, saya rasa tidak salah saya tegur mana yang patut.

Saya berikan dua political 'discreet mathematical equations' untuk saudara Khalid Samad kita selesaikan secara bijaksana, kerana yang jadi wakil rakyat dia, bukan saya:

1) Jika kuil dialih ke Sek.23, saudara hilang undi Sek.23. Tapi saudara dapat undi Sek.19 dan mungkin juga saudara2 India kita.

2) Jika kuil dialihkan ke Seksyen selain 23, Sek.22 misalnya. Saudara bukan saja mendapat undi Sek.23, bahkan undi Sek.19 dan mungkin juga saudara2 India kita.

Oleh itu, equation mana satukah yang saudara Khalid Samad rasa paling elok diselesaikan?

Salam, Ramadan Mubarak.
faizalzainol said…
salam,

YB, bukan mudah untuk memuaskan hati semua rakyat sama ada proBN atau proPR, walaubagaimanapun usaha, penerangan dan perancangan yang YB dan PR lakukan menunjukkan satu perubahan positif dan selaras dgn keadilan Islam.

Saya amat tertarik dengan perenggan kedua terakhir

"Zahirkan keadilan Islam! Yang lemah dibela, samada Muslim dan bukan Muslim. Hak dipenuhi, Muslim dan bukan Muslim. Mengajak, mempelawa dan menarik bukan melawan dan menentang memanjang. InsyaAllah manusia lain akan tertarik. Kalau tak bersama Islam sekalipun, sekurang-kurangnya tidak menentang Islam."

Semoga Allah memberi YB kekuatan untuk meneruskan usaha dakwah "hikmah", semoga Allah melembutkan hati-hati penentang YB supaya bersama-sama YB dalam usaha ini. Insya Allah. Wallahualam.
Anonymous said…
itula saya pernah kata, dont worry too much dgn org macam garden ni, suka kata jgn campur politik dan kata ti dak memihak mana mana,org macam ini jelas penyokong bn tapi tidak mahu mengaku.

dia suka complain tapi tak bagi jalan penyelesain infact satu hala permikiran nya.sebenarnya dia ni perkauman lebih dr utk islam.
Anonymous said…
kan ke kt sec 22 tu YB dh ckp jauh dari semua manusia. kita ni nk tolong org ke atau buat2 je nk tolong org?
Shazlan said…
Salam,
YB,

After reading your post, I became speechless. You have my highest respect!

Garden,

The difference between the location of the kuil in Sec 19 and the propose location in Sec 23 is that in Sec 19, the kuil is just a couple of steps away from housing area. In Sec 23, ada laa a few hundred meters. I'm sure the good YB has scouted around to find the best and suitable location for the kuil. Whatever it is, people have to give and take. They have to understand that they can't have everything.

What I couldn't stand is how some plays the racial card, start cursing here and there and yet claim that all are done under the flagship to "defend Malays and Islam". As a Muslim Malay, I am greatly offended to such insult (to have idiots as 'defenders' to the great religion of Islam)!

Wassalam
Shazlan
saji said…
Salam YB Khalid

DiPutrajaya, walaupun penduduk kaum Hindu kecil dan lebih kecil daripada di Shah Alam sekarang ada disediakan bukan sahaja tanah simpanan untuk penempatan kuil Hindu dan lain2 rumah ibadat bukan Islam , bahkan disediakan juga kawasan perkuburan bukan Islam yang dilengkapi dengan kompleks pembakaran mayat.

Atas alasan Putrajaya yang menjadi kebangaan kerajaan UMNO/BN dan semua rakyat di bangunkan selepas Shah Alam, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa apa yang disediakan di Putrajaya untuk kaum Hindu tersebut tetapi tidak disediakan di Shah Alam adalah bukti nyata yang mengesahkan pemimpin UMNO/BN sebenarnya merupakan jenis ahli politik yang hanya sanggup mengaku silap secara senyap2 kerana tidak menyediakan tanah simpanan untuk pembinaan kuil Hindu di Shah Alam yang menjadi isu sekarang sedangkan mereka mampu lakukannya di Putrajaya tersebut.
Anak Perelih said…
Saudara Gaeden..

Dah betul surau seksyen 8 tu orang UMNO nak rampas sebab banyak kuliyyah... Diaorang tak boleh rampas, diaorang tutup... dan saya hanya menjawab pertanyaan komen yang bertanyakan surau mana ditutup kerana buat kuliyyah...

Di Shah Alam ni di kawasan seksyen 12, 20, 21, 22, 23 ni mana satu kawasan majoriti bukan Islam? Di seksyen 19, ialah kawasan kediaman sedangkan di seksyen 23 adalah kawasan kilang dan kediaman dan kawasan kediaman itu tidak banyak seperti di seksyen 19... dan lokasi cadangan kuil tu mengikut satu blog pro UMNO berada berhampiran dewan dan padang permainan dan dari peta yang saya siarkan itu, kawasan lapang mengikut description itu hanya terletak diantara kawasan kilang dan kawasan kediaman.... serta kolam rawatan IWK... sedangkan di seksyen 19 ianya adalah di tengah tengah kawasan kediaman... jadi lokasi itu dipilih kerana sebab sebab yg YB Khalid Samad telah terangkan... (ini saya menjawab komen saudara di blog saya)...

Memang saudara tidak dibayar gaji untuk berkhidmat untuk mesyarakat.. tetapi bila saudara membantah tapak cadangan tu, sila lah beri cadangan dimana lebih sesuai... kenapa??? saudara tidak dapat memberikan cada ngan tu ke...??? ni tau komplen aje.. tapi tak beri cadangan.. utk lulus ke apa ke tapak cadangan saudara tu.. KHalid Samad la punya kerja utk uruskan... takkan bagi cadangan pun nak kena bayar.. ni utk kepentingan saudara juga kerana saudara tinggal di seksyen 23 tu (i assume based on your posting)
kuzy said…
tahniah atas ulasan yang jelas dan bernas yb.... sekarang ramai yang main serkap jarang... mengaku dia muslim tegar bila nak lawan hindu tukar lokasi bina kuil... dah umno namanya.. ada isu... main bantai jek... cuba belajar pakai hujah dan fakta yang bernas.... bawak2la berpk sket umno oi... malu btol ngan perangai korang umno oi
true said…
Terima kasih YB Khalid atas penjelasan. Semoga ramai lagi ahli politik yang level headed seperti tuan.

Saya senyum membaca komen22 di blog tuan. Nyata sekali ramai orang Islam yang keliru tentang pandangan mereka sendiri dan ramai yang mementing kan diri.
Unknown said…
Selepas mendengar penjelasan YB saya dapat simpulkan seperti "keputusan" telah diputuskan...dan selepas ini terima lah kenyataan bahawa sedikit sebanyak kepimpinan PAS di bawah YB telah melukakan perasaan saudara seagama YB.

Saya berkata begini bukan bermakna saya mengiakan atau menyokong tindakan YB untuk berlaku "adil"... tetapi sudah2 lah kita memberi 'muka' kepada segala tuntutan yang tidak masuk akal..yg akhirnya memakan perasaan saudara seagama. Segala hujah/jawapan YB semua bermotif politik meloya kan yang cuba 'menghalalkan' tindakan.

YB perlu menerima hakikat...ini bukan nya luahan hati rakyat terhadap pembinaan sebuah kuil tersebut saja...tetapi luahan hati rakyat tentang mengapa perlu terlalu banyak kuil dibina tanpa memikirkan sensitiviti kaum lain? di tepi jln,tepi longkang,bawah pokok etc... Ini adalah luahan daripada isu-isu berbangkit tersebut yang mana suatu protes jelas kepada Kaum India untuk lebih prihatin terhadap kaum lain tentang pembinaan rumah ibadat mereka.

YB mungkin mendapat ucapan 'TAHNIAH' daripada saudara kafir...dan berharap YB berbangga dengan pujian tersebut...tetapi jgn lupa YB juga menerima cemuhan dari saudara seagama YB.
Anonymous said…
First of all YB Khalid, thank you very much for being an MP for ALL residents of S.Alam, Muslims and non-Muslims. While i am no expert on Islam, i dare say that Islam as in all other mainstream religion in the world, would champion fairness, compassion, tolerance and understanding to all human kind, whether one is the follower of the religion or not.

As i had mentioned many times before there are elements in both PAS, PKR and UMNO that for the sake of their own self preservation and interest, are more than willing to drive a wedge between Muslims and non-Muslims and thus creating a "them" Vs "us" mentality. This would ensure their "position" in their own community as it would let them to be "community hero". The current poster boy in this aspect for PAS and PKR is YB Dr. Hassan and YB Zulkifli while for UMNO please step up Noh Omar, Dr Khir and no less Tan Sri D.P.M.
Their actions no less set up a similiar chain effect in MCA, MIC, DAP and this negative cycle repeats it self.
Our Hindu brothers does not have a so called their own majority area. does that mean that forever they would not have a temple?
There are many so called "servants of Islam" who would be over zealous in their so called "protection of Islam" to the point of denying the rights of others or in some extreme cases such as Al Qaeda, using violence to kill innocent people.

Does such actions or people really doing a service to this beautiful religion? Or they are just serving themselves?
Anonymous said…
pikir jugak la keselesaan penduduk sek 23...kan ade bantahan...dengar la juga keluhan kami...org yg bkn penduduk situ senang la ckp...toleransi la...timbang-rasa la...tolong jgn kaitakan isu politik...kami x peduli semua tu...siapa pun pemimpin kami tolonglah dengar keluhan kami...timbangkan masalah ketidakselesaan kami...jgn pejam mata buat x nampak je kami 400 penduduk di sini...bkn x kasik bina kuil langsung...bina di kawasan yang sesuai...yg x mendapat bantahan penduduk...nie dah ada bantahan xkan nak buat xtau je...apa akibat di masa akan dtg kalo belum bina dah bantah...dah bina nanti apa pulak yg akan jd? harap2 xde la sampai angkat2 parang...
Anonymous said…
Salute YB!Pity UMNO.Mereka dah sesat,hilang punca.The thing most important to them is not mesjid,islam,but how to "tawan" balik Selangor.
saji said…
Sdr Pumpkinpie

Sdr saya nasihatkan belajar agama (Islam) selain yang disediakan oleh kerajaan UMNO/BN yang meliputi dasar perundangan Islam atau tanya ustaz/mufti mengenai kewujudan nas alQuran, Hadis, ijma' dan qias yang terang dan jelas melarang rumah ibadat bukan Islam dibina di kawasan majoriti umat Islam.

Menegenai keselesaan hidup dan pesekitaran yang sdr kepinginkan itu ia, dalam Islam, tanpa sdr sedari sdr sedang digoda syaitan untuk melakukan nafsu amarah atau jahat dalam bentuk mementingkan diri sendiri, keluarga dan kumpulan sdr untuk menimbulkan masalah kepada orang lain yang tidak sekumpulan dengan sdr
prebet said…
salam,

tahniah kerana sanggup melayan kerenah pengkomen di blog, jarang ada MP yg sebegini.

kepada yg pro dan kontra, rileks... perkara ni beluum muktamad lagi. kan yb kata kerja2 pembinaan pun belum berjalan.yb masih mau tau feedback anda. kepada yg pro jangan taksub. kepada yg tak setuju jagalah adab. tunjukkan keperibadian islam.

terima kasih.
Anonymous said…
sebagai orang shah alam saya berbangga kerana mempunyai seorang wakil rakyat seperti YB. Syabas.
MuslimMalay said…
Salaam Yb, Selamat berpuasa,

Ayat Al-Quran yang menunjukkan orang kristian arab pada waktu itu menggunapakai kalimah Allah bagi merujuk pada Tuhan mereka (Tuhan Bapa) tak boleh dijadikan hujah untuk sewenang-wenangnya untuk dijadikan dalil yang menunjukkan Al-Quran suruh orang Islam bagi orang kristian guna nama Allah dalam gereja. Tak ada pun alamat yang membuatkan ayat itu mengharuskan perkara itu.

Perlu diingatkan kristian arab itu memanglah secara warisannya menggunakan perkataan Allah sebagai merujuk kepada Tuhan, ianya warisan nenek moyang. Tapi kes itu tak sama bagi komuniti kristian lain pada waktu tu, seperti kristian Rom. Orang kristian Rom tak pernah iktiraf kalimah Allah sebagai kalimah yang mereka guna bagi nama Tuhan.

Begitu juga kristian Amerika dan majoriti kristian sekarang ni. Sekiranya YB berkeras untuk membenarkan mereka mengguna nama Allah, YB kena buktikan yang ajaran yang mereka pakai adalah berwariskan dengan ajaran kristian Arab itu dahulu. Itu sekurang-kurangnya bagi pihak YB. (Saya tak kata saya membenarkannya).

Tetapi isu sekarang ialah mereka ini (kelompok yg jadi isu di Malaysia) mereka tak mewaris ajaran daripada kristian Arab itu. Mazhab mereka tak mengiktiraf kalimah Allah itu pun sebab mazhab mereka lebih kurang sama dengan yang ada di Amerika sekarang. Mereka takda bible Arab pun. Dalam perdebatan mutakhir antara orang Islam dan kristian, pendebat kristian menafikan sekeras-kerasnya kalimah Allah itu adalah kalimah asal bagi Tuhan. Hatta menafikan Allah itu bermaksud God.

Dah tu, apa kes yang berlaku di Malaysia ni? Kenapa mereka sendiri selama ini tak pakai kalimah Allah tapi tiba2 ingin menggunakannya. Adakah YB tidak tahu, pokok asalnya kalimah Allah yang mereka nak gunakan itu bagi tujuan pembukuan bible di dalam bahasa Melayu sahaja. Sedangkan dalam bible bahasa mother tounge mereka sendiri, mereka tak kan guna pun kalimah Allah. Sebab apa?

YB kena berhati2 sepatutnya dalam hal sebegini. Kerana ianya membabitan kesucian nama Allah. Sanggupkah YB mendengar kalimah Allah itu disabitkan dengan sesuatu yang tidak layak baginya. Sudahkah YB sedar akan akibatnya pada diri YB sendiri. Semoga YB mendapat rahmat dan petunjuk-Nya.
Hanzalah said…
Salam Semua..
baca komen korang ni mcm korang ni tinggal kat ss 23 je.. korang mmg org sini ke atau korang dah dtg ke tgk kat ss 23 ni, atau klu setakat tgk peta shj tak yah nak ckp byk la sibuk cite kat gold coast lah, US lah, ntah mana2 lah.. klu korg ni open sgt bkn assabiah apa kata korang offer je kuil tu bina kat umah korang.. time tu baru korang tau apa makna open n assabiah.. skrg ni masalah org ss 23 YB kena dgr org ss 23 punyer suara, yg bkn org ss 23 tu korg boleh berkokok bila kuil tu buat kat dpn umah korg plak. tq.
kuzy said…
belajarla tolak ansur siket kawan... orang bagi cadangan.. jangan hangin.. diorang pun pun orang malaysia jugak.. jagala sensitiviti... kita cari penyelesaian terbaik.. bukan maki hamun
penduduk sek23 said…
salam,

kalau tak tahu jangan buat2 tahu hanya berdasarkan cakap orang. pergi sendiri tengok seksyen 23 tu betapa dekatnya surau dan padang permainan. dan kuil yang akan dibina bukan kuil kecik. sangat BESAR. saya ni ajk surau seksyen 23 yg didominasi oleh PAS. walaupun saya bukan penyokong PAS tapi tak pula saya menyokong UMNO. dan penduduk sek23 tak kira parti mana pun tetap tak setuju dengan cadangan pembinaan kuil. bini saya yg familynya + sedara mara penyokong kuat PAS dekat Meru pon menentang sama.

anda semua yg bukan mangsa cakap senang la. kalau dulu lagi bg tau tapak tu akan jd tapak kuil. tak payah bazir duit beli rumah kat situ. biar orang india conquer sek23 tu. dan satu lagi 40 orang india tu bukan semua hindu. kristian pon ada. jiran saya india kristian. pindah sek23 sbb tak tahan dgn gangster india di klang. dan sek22 tu pon tak la jauh mane pon. dalam 6km je dari sek23. anda semua lain kali datang tanya sendiri penduduk dan lihat dengan mata kepala sendiri. tak usah nak main dengar cakap orang.

sekarang isu ni memang dah jadi isu politik. sedangkan ahli pas dan keadilan sek23 pun membantah. semalam kami ramai2 sign petisyen dekat surau. kalau kata orang umno tak pi surau, maknanya yang sign tu rata2 orang pas dan keadilan la kan? pikir lah sendiri...
Anonymous said…
tu la psl...toleransi la ape...yg menyokong tu kenapa x offer je bina kuil sebelah rumah korang?! kami ni ha penduduk & bakal penduduk sek23 dan terang2 membantah...kenapa buat2 x dengar je bantahan kami?! kenapa x dibina di sek22?!
Hanzalah said…
kuil ni buat kat umah ko la kuzy, ko mesti tak hangin kan, cadangan aku laa..
lpas ni bole la aku main badminton kat dewan, skrg ni tak boleh sbb polis berkampung kt dewan sek 23 ni. klu majoriti org ss23 setuju ngn kuil tu mesti polis tak berkampung kat sini kot,tp yg konfem setuju takkan jd majoriti sbb cume ada 17 org je yg india hindu kt sek 23 ni, klu campur kuzy jd 18 laa, tupun klu dia org ss23...
Anonymous said…
polis berkampung kat situ buatpe?! takut penduduk bikin kaco ke?! nak jaga keamanan kat situ sepanjang proses pembinaan kuil ke?! tgk ape dah jd...dulu ok je...skang dah letak polis lak...dah mcm area x selamat je...x bole ke bina di kawasan yg majoriti india? sure diorg x bantah...polis pun xde la buang masa tercongok jaga sek23 tu...
Anonymous said…
ok la tu ade polis. takde la 'penjaga' yg dok dkt tmn permainan tu dgn gaya samseng dok lepak kat pondok tmn. nak jaga tapak la tu konon.
Anonymous said…
Salam YB...Saya benar2 kagum dan tersentuh apabila membaca coretan YB berkenaan isu kuil. Dulu saya ada seorang kawan India. Dia ajar Sejarah Islam Tingkatan 6 masa sama-sama berkhidmat di Sarawak. Tapi dia tetap penganut agama Hindu. Islam tidak pernah menyuruh penganutnya membenci agama lain. Yang syoknya, yang dok bantah pasai bina kuil tu kadang-kadang masjid pun singgah hari raya dengan hari jumaat sahaja. Kaum India buat kuil bukan nak suruh Umat Islam masuk ramai-ramai ke situ. Umat Islam akan terus ke masjid kerana di sanalah tempat kita beribadat. Jadi isu ini sebenarnya hanya mainan politik UMNO kerana mereka cuba membangkitkan sentimen perkauman. Kesihan ya.
atuk said…
Salam...

Cuba kita lapangkan dada sikit... ketepikan fahaman politik, saya sendiri bukan tukang pangkah UMNO / BN. Tapi dalam isu nak pindahkan kuil dari sek 19 ke sek 23 ada yang tak kena dan tak telus. Islam galakkan musyawwarah untuk elak salah faham dan fitnah..

Mgkin ada yang terlepas pandang untuk bawak bincang dengan penduduk 23 tu.. mgkin dalam kertas, kat 23 tu cuma tersenarai kilang-kilang sahaja. 'Tak perasan' ada penempatan Melayu Islam.

Dalam Harakah ari ni ada kata YB nak jumpa penduduk berdialog untuk selesaikan kemelut kuil ini. Tapi dah lama juga mereka (penduduk 23) tunggu pengesahan tarikh berdialog ini... Berikut pandangan atuk bagi statement Khalid dalam Harakah:

Pandangan (peribadi) aku tentang statement Khalid Samad:

"Bagi saya hujjah ini tidak sesuai. Ini kerana, kalau hujjah ini digunapakai, di mana kita mahu membina kuil untuk penganut Hindu ini kerana orang Melayu adalah majoriti di Shah Alam.
>> Kan ISLAM agama rasmi kita. Pasal lokasi pasti ada tempat yang lebih sesuai. Seksyen 22 tepi sg Renggam kaws industri juga dan lebih luas dan dekat dengan jalan besar. Daripada dekat 23 tu, dah lah jalan sempit, pasar malam kat Seri Muda pun dah boleh jammed sampai jalan ke 19 dan 23... nanti bila ada kuil lagilah macet.. tak praktikal.

Ia dibuat dengan persetujuan jawatankuasa kuil berkenaan
>> Tanpa persetujuan pemunya hak tanah di sek 23 yang bersempadanan dengan tanah cadangan kuil? Transparency? Ikut akta perancangan Bandar dan wilayah, kena ada notis dan jika tiada bantahan pemunya bersempadanan maka tkda hal.

"Di Klang, masjid dan surau juga dibina di kawasan majoriti Hindu,"
>> Kan ISLAM agama rasmi kita.

Menurut Khalid, penduduk Seksyen 19 sudah 25 tahun membantah kehadiran kuil itu di sana kerana ia terlalu hampir dengan rumah mereka iaitu kira-kira 200 meter sahaja.
>> Aku ingat kat 23 tu dekat lagi la dengan tapak kuil dalam 150meter jer. Surau dalam 200meter. Takde beza!

"Semasa mereka membeli rumah di situ, dalam layout plannya tidak adapun kuil itu. Mereka terasa tertipu," katanya.
>> Lawak… kalau dalam layout plan 23 ada kuil, aku ingat ramai pakat tak beli. Tipah tertipu jugak lah ni... simpati penduduk 23..
Anonymous said…
I have no comment for YB Khalid. But I have a comment for this Garden fellow.

"Garden said...

Sebelum ada yang sangka saya ini penyokong UMNO mahupun PKR, elok saya jelaskan iaitu hasil kerja tangan sayalah PAS masih lagi bertahan di Kelantan. "

This is one bold statement that you made. No thanks to the majority of the Kelantanese that voted for PAS, all the credit is just for you Mr. Garden.

Dont revered yourself too much eh!
Anonymous said…
saya sokong yb !!!!
Le Chevalier said…
ada yg kata PAS menjual agama utk politik, tp sebenarnya saya nampak kita harus bertolak ansur dan ADIL dgn tuntutan masyarakat lain...keadilan islam yg disebut oleh YB mmg tepat dan perlu bagi kita hayati. Kita tak mau slogan semata-mata....kita tak mau budaya beruk-beruk dijalanan memainkan isu perkauman, dan kita mmg tau siapa juara perkauman ni...
Anonymous said…
Riak betul cakap garden tuh..sebab dia kelantan masih dipegang oleh PAS..perghhh...ayat ni yg paling tak bleh blah!!... - Neo
Anonymous said…
Kepada saudara Moenuddin Hj.Zakaria
yg mengatakan "Kristian khususnya, mereka akan masukkan jarum atau secara halus mana pun untuk memesongkan umat Islam, jangn lah di nafikan". Jangan cakap tanpa periksa ya! Yang setahu saya kau punya kuncu2 lah yang suka masuk jarum! Anak kami pi tinggal di asrama, balik kampung pakai tudung sudah! Kalau mau berdakwah pun tunggulah budak tu cukup umur!
Anonymous said…
Surat ini ditujukan kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Rodziah Ismail, Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23, Hj. Zainuddin & Pengerusi Surau Seksyen 23, Azrul Hakim, Penduduk ISLAM Seksyen 23, Para pemimpin ISLAM dan umat Islam keseluruhannya.

Saya merupakan seorang penduduk di Seksyen 23 dan telah hidup secara aman bersama jiran tetangga yang berbilang bangsa dan berlainan agama. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk untuk kebaikan penghuni tanpa mengira bangsa dan agama. Jiran-jiran saya terdiri dari kaum India. Ada yang beragama Kristian dan Hindu. Manakala kaum Cina pula ada yang beragama Kristian dan Buddha.. Saya terpanggil untuk memberikan sedikit cebisan pandangan saya berikutan kekecohan yang berlaku di kawasan perumahan kami sejak akhir-akhir ini. Semoga usaha saya ini mendapat keredhaan ALLAH S.W.T. INSYAALLAH.

Saya ucapkan tahniah kepada KHALID IBRAHIM kerana masih ingin meneruskan hasrat untuk memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23. Perlu diingat sejarah Khir Toyo dan UMNO/BN, SALAH SATU FAKTOR KEKALAHAN pada 2008 adalah berpunca dari ‘anugerah penyapu’ yang diberikan. TIDAK MUSTAHIL KEJATUHAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR AKAN BERPUNCA DARI PROJEK KANDANG KHINZIR, ISU ARAK DAN PEMBINAAN ATAU PEMINDAHAN KUIL. INSYAALLAH.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada KHALID SAMAD kerana menerangkan sejarah kuil di Seksyen 19 dengan begitu panjang lebar. Cuma tuan TERLUPA menjawab isu yang dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 23 - MENGAPA PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE SEKSYEN 23 YANG MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH YANG BERAGAMA ISLAM? Sedangkan pada bulan Mei 2009, pertanyaan penduduk mengenai isu kuil tersebut ditolak mentah-mentah dan penduduk dikatatakan mempercayai ‘khabar angin’. ADAKAH INI JAWAPAN DAN TINDAK TANDUK SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG DILANTIK? KINI, SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!!!

Sekiranya UMNO/BN GAGAL menangani isu kuil di seksyen 19 yang mana majoriti penduduk adalah beragama ISLAM, tuan sebagai salah seorang pemimpin yang dilantik hendaklah cuba menyelesaikannya permasalahan penduduk tersebut. Sekiranya SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN YANG DAPAT DICAPAI ADALAH SEKADAR MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 YANG JUGA MEMPUNYAI MAJORITI PENDUDUK YANG BERAGAMA ISLAM, itu bukanlah satu penyelesaian yang bijak kerana anda cuma ‘MENCAMPAKKAN’ MASALAH KUIL DI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23!!!

ADAKAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULA INGIN MENCIPTA REKOD UNTUK MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DAN MENGULANGI IGAUAN DAN TRAUMA YANG DIHADAPI OLEH PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 19 KEPADA PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 23 DALAM TEMPOH TIDAK SAMPAI 2 TAHUN SEJAK MEMERINTAH SELANGOR???

ADAKAH INI PERUBAHAN YANG DIINGINKAN OLEH PENDUDUK SHAH ALAM SEWAKTU MENGUNDI PADA 2008???

SURAH AL-MAIDAH : 90
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (BERKORBAN UNTUK) BERHALA, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

Di Malaysia, terdapat kepelbagaian agama, bangsa dan kaum, maka lahirlah pelbagai parti politik seperti UMNO, PAS, PKR, DAP dan lain-lain. Mereka semua ada yang hidup berjiran. Begitu juga di Seksyen 23. TETAPI KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN PARTI POLITIK SEBAGAI ALASAN UNTUK BERMUSUH DAN KAMI DAPAT HIDUP BERJIRAN DENGAN AMAN. KEPADA AHLI-AHLI POLITIK, CUBA CELIKKAN MATA DAN BUKA MINDA MENGENAI ISU YANG SEBENARNYA! KAMI MEMBANTAH PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DI MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH BERAGAMA ISLAM!!!

Kepada RODZIAH ISMAIL pula saya ucapkan jutaan terima kasih kerana ketidakprihatinan puan ke atas permasalahan yang melanda penduduk ISLAM di Seksyen 23. PERTANYAAN PENDUDUK DARI BULAN MEI 2009 MENGENAI ISU KUIL TERSEBUT HANYA DIJAWAB PADA BULAN OGOS 2009. ITUPUN JAWAPAN DIBERIKAN MELALUI MEDIA CETAK. MENGAPA WAKIL RAKYAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23 PERLU ADA PEJABAT DI SEKSYEN 23 SEKIRANYA TIDAK PERNAH BERJUMPA ATAUPUN INGIN BERKHIDMAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23???
Anonymous said…
Saya harap tuan akan memaparkan isi kandungan surat saya tanpa sekatan sebagaimana pihak tuan telah menghantar satu surat terbuka kepada kami penduduk seksyen 23.

Sekian. Terima kasih
Anonymous said…
Kepada orang Islam yang banyak bercakap pasal kuil ini, apa kata berikan persetujuan korang pada khalid samad & xavier supaya kuil dari seksyen 19 dialihkan ke kwsn perumahan korang.

Lagi senang. Tak perlu ada public hearing atau dialog atau demonstrasi sebab korang sendiri telah dengan rela hati menawarkan kwsn perumahan korang supaya menempatkan kuil tersebut,

Amacam, ada setuju ka? Jangan banyak cakap je lebih!

Roy
Anonymous said…
Hi. My name is Isaac. I’m an Indian. I’m a Christian. I’m also a resident in Section 23. I would like to say a few words regarding this issue, if I may. I read somewhere that states that ‘there was no Chinese tionghua at the said dialogue ‘…I beg to differ because my friend, who is Chinese, went to the meeting and so does a few other Chinese who oppose to the relocation of the said temple.
As for me, I admire the courage of my Malay neighbours who stands up for their rights as well as the Indians who stood their ground & request to have a temple that is close to their house. If the state government would offer to build a church of my belief, I’d jump for joy as well.
However, after much deliberation, a few of the neighbours of the Buddhism faith & Christianity (including yours truly) decided not to attend the said dialogue not because we are afraid to or were intimidated as suggested by certain quarters but out of respect to both parties involved in this dispute, i.e. the Malays and the Indians of Section 23, Shah Alam. Neither the Indians nor the Malays of Section 23 requested for the said temple to be relocated here but now they are at opposing side just because the state government deemed that Section 23 is ‘a strategic place’ for the relocation and somehow managed to ‘skipped certain requirements needed’ for the said relocation. After being pressured by the residents and ngo’s and receiving a letter from the Ruler of Selangor (aired by tv3 if I’m not mistaken) only then the state government succumbs & decided to hold an open dialogue with the residents. Alas, by then, the damage was severe and as they say, ‘all hell broke loose’. No pun intended.
My personal opinion is that, this issue could have been handled differently & wisely from the beginning from the yang berhormats’ namely, yb Rodziah & yb Khalid. However, they played ‘a cat & mouse game’ with the residents particularly with the Malays (not to mention lying to the residents on more than one occasion) and ‘sweet coated’ their talk with the Indians and the head priest of the said temple.
After a few months, this issue has taken a new turn and erupted & snowballed into the infamous demonstration by the Malays due to the lack of effort from both the yang berhomats’.
My wish is that outsiders do not view this issue from the political point of view nor the religious point of view because we, the residents of Section 23 are getting along beautifully with each other regardless of gender, race or religion. To the yang berhormats, please ensure that your duty to the public is upheld above your personal interest or political agenda. Also, stop seeing every little issue as a ‘political issue’ which clearly shows how mature our politicians and their followers are. No pun intended here either.
Thank you.
penduduk sek23 said…
well said Isaac. some ppl just dont know the real situation but tried to justify like they are living in the area. all the blames is for the residents and Mr Khalid Samad is the champion for this fail epic made by him. we protest as a residents but claimed by him that there's something to do with umno. everything also point finger to somebody else. what kind of attitude is this as a leader? i still keep my vote to nobody but now i know who can govern better than u.

-muslim kecewa-
Anonymous said…
FAKTA TAPAK LOKASI KUIL DI SEKSYEN 23:
1. BERDEPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2 YANG TELAH DIBINA SEJAK 2005 DAN TELAH DIGUNAKAN OLEH KANAK2 UTK BERMAIN. ADA BASEBALL COURT, BUAIAN, GELONGSOR KANAK2, COURT UTK SEPAK TAKRAW DAN TEMPAT DUDUK SERTA WAKAF. TAMAN PERMAINAN KANAK2 INI CUMA DI SEBERANG JALAN DARI TAPAK LOKASI KUIL.
2. BERDEKATAN DENGAN DEWAN SERBAGUNA.
3. BERDEKATAN DENGAN RUMAH2 DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF.
4. TERDAPAT SATU TADIKA ISLAM DI JALAN BONUS DAN SATU TASKA PROTON DI JALAN TARIF.

PERJALANAN KE LOKASI KUIL DARI SIMPANG MASUK KE SEKSYEN 23:-
1. SESEORANG PERLU MELALUI JALAN BONUS DAN TADIKA ISLAM TERSEBUT TERLETAK DI PENGHUJUNG JALAN BONUS.
2. KEMUDIAN BELOK KIRI, SESEORANG AKAN MELALUI TASKA PROTON, DEWAN SERBAGUNA, TAPAK PERMAINAN KANAK2 SEBELUM SAMPAI KE LOKASI KUIL.
SILA DATANG SENDIRI DAN TENGOK DI MANA SEBENARNYA TAPAK LOKASI KUIL TU.
FAKTA TAMBAHAN :
1. AGAMA HINDU MENGAMALKAN AMALAN PEMUJAAN.
TUAN PUAN SANGGUP KE TENGOK ANAK2 ORANG MELAYU ISLAM DISAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA SETELAH BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN KANAK2 TERSEBUT YANG BERDEPAN DENGAN KUIL TERSEBUT???!!! ITU BELUM TERMASUK BAYI2 ORANG MELAYU ISLAM YANG DIJAGA DI TADIKA ISLAM DAN DI TASKA PROTON. ITU JUGA BELUM TERMASUK ANAK2 JIRAN KAMI YANG TINGGAL DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF!!!
LIHAT SAJA SEKOLAH AGAMA YANG BERSEBELAHAN DENGAN KUIL DI KLANG, RAMAI PELAJAR KENA HISTERIA. ITU SEKOLAH. HABIS SEKOLAH, BOLEH BALIK RUMAH.
KALAU KENA SAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA DI DALAM KWS PERUMAHAN YANG DIDIAMI SENDIRI, BUDAK2 NI NAK PERGI KE MANA? BALIK KE RUMAH RODZIAH ATAU KHALID SAMAD???
2. SEJARAH PEMBINAAN KUIL, ‘DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG. BILA DAH LEBIH BESAR DARI RUMAH TERES, TAK PAYAH NAK BANYAK CAKAP. MENYESAL PUN DAH TAK GUNA!!!
3. AKAN BERLAKU MASALAH ‘PARKING’ TERUTAMA PADA WAKTU KERAMAIAN DAN PERAYAAN. BILA TIADA PARKING KOSONG, TUAN PUAN FIKIR DIORANG NAK PARKING KAT MANA SEPANJANG2 JALAN DARI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF TU? DEPAN RUMAH RODZIAH? DEPAN RUMAH KHALID SAMAD? SAMBUTAN PERAYAAN YANG DIADAKAN PULA BERMULA DARI LEWAT PETANG HINGGA LEWAT TENGAH MALAM!!! CONTOH TERDEKAT PERGI TENGOK SENDIRI DI SEKSYEN 19 & SEKSYEN 25. NAK JAUH SIKIT, PERGI KE TAMAN GREENWOOD ATAU TAMAN BOLTON DI BATU CAVES SAMPAI BOLEH NAMPAK GOLDEN STATUE TU DARI JAUH, BELUM PERGI DEKAT LAGI.
4. KAMI SUDAH LAMA BERSABAR DENGAN PERANGAI INDIA MABUK DARI SEKSYEN 25 YG DTG MEMBELI MINUMAN KERAS DI 99 SPEEDMART DI SEKSYEN 23. MINUM DAN MABUK SATU HAL. SATU HAL LAGI, BOTOL2 ARAK TU DICAMPAKKAN DAN DIBIARKAN BERSEPAH2 DI TENGAH JALANRAYA. SURAT2 BANTAHAN DAH BANYAK DIHANTAR TAPI HABUK TAK DILAYAN OLEH PARA PEMIMPIN ISLAM!!!SEKARANG NI PUN INDIA2 MABUK TU MELEPAK2 DAN BARING2 DI WAKAF DI TAMAN PERMAINAN. ADA KE BUDAK YANG NAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN TU KALAU ADA INDIA2 MABUK DI SITU???
KALAU KUIL TU DIBINA DI SEKSYEN 23 YANG BEREPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK, TUAN PUAN FIKIR APA AKAN JADI???
AKHIR SEKALI, KEPADA YG SUKA MENGHENTAM PENDUDUK SEKSYEN 23, SILALAH OFFER KAT KHALID SAMAD, RODZIAH & TOKEY KUIL SUPAYA KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWS PERUMAHAN RUMAH TUAN PUAN SUPAYA KAMI DAPAT HIDUP DENGAN AMAN DAMAI. TERIMA KASIH.
-ehsan
Anonymous said…
saya penduduk shah alam menyokong penuh perjuangan penduduk sek23 dan mengutuk sepenuhnya tindakan sheikh khalid, pak khalid dan mek rozi juga uncle xavier. Moga Allah bersama saudara-saudara sek 23 menentang pemimpin zalim ini.
Anonymous said…
Syuhada peace 23
Maafkan kami…Maafkan kami…Ma_afkan kami. Ma_afkan kami…Peace to all. Selamat Menyambut Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin.
Anonymous said…
To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???

Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.
-ehsan
Anonymous said…
Hi. I’m Isaac. My friends kept asking me about the site for the temple in my housing area (Section 23) & I’ve told them. They came. They saw. They make their own assessment. Now, I’d like to make an open invitation to all Malaysians regardless of religion, political party or race to come here and have a look at the location that was earlier approved by the Exco’s. The direction is very simple. Upon entering Section 23, you will see the electrical shop, Seng Heng on your right; you turn left into Jalan Bonus. At the end of Jalan Bonus, there’s a t-junction & you make another left turn. You won’t miss it. The trees of the said location were recently cut down by pkns after the ‘fiasco’ at mbsa. Maybe then, others will understand why the Malays and Hindus of Section 23 acted the way they did.
Lastly, I’d like to wish all my Muslim friends a merry raya & have a wonderful holiday ahead. May we continue to live in peace & harmony. Amen.

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan