Lanjutan dari khutbah berhubung kewajipan berdakwah, saya ingin juga menarik perhatian pengunjung terhadap persoalan dakwah bil hikmah mengikut pandangan Al-Marhum Pak Natsir dalam bukunya Fiqhud Da’wah.
Dalam mengupas persoalan hikmah ini, Al-Marhum telah membahagikan ciri-ciri hikmah kepada tiga ia itu :-
a) Mengenali golongan, ia itu golongan yang sedang di hadapan seseorang da’i dan tahap kemampuan mereka untuk memahami risalah yang di bawa
b) Memilih saat, iaitu memilih masa dan ketika yang tepat untuk berbicara dan
c) Mencari titik pertemuan, iaitu adanya keserasian dan persamaan serta relevensi, sebagai tempat bertolak
Saya ingin membincangkan aspek (c) berdasarkan maklumat yang dikemukakan Al-Marhum Pak Natsir sendiri, khususnya kaedah dakwah Rasulullah (SAW) terhadap raja-raja Nasrani di sekeliling Hijaz pada masa itu.
Pak Natsir mengemukakan sebagai bukti surat-surat yang diutus Rasulullah (SAW) kepada raja-raja tersebut untuk memperkukuhkan hujjah beliau. Surat-surat ini menyentuh persamaan di antara agama-agama samawi, khususnya agama Nasrani dan Islam dan mencuit hati raja-raja ini dengan ayat-ayat seperti, “…saya naik saksi bahawa Isa bin Maryam adalah ruh (dari) Allah dan KalimatNya, yang telah disampaikanNya kepada Maryam, yang tidak bersuami, yang suci dan terjaga lalu Maryam mengandungkan Isa…”
Kaedah dakwah yang sebegini ingin menarik mad’u atau orang yang merupakan sasaran dakwah itu supaya lebih rapat kepada Islam dengan menzahirkan persamaan dan perasaan hormat terhadap pengangan atau fahaman mereka tanpa mengkompromikan apa-apa dari risalah Islam. Ianya merupakan titik pertemuan atau sepertimana yang diperjelaskan oleh Pak Natsir, kalimatun sawa’ atau kalimat yang sama sebagai tempat bertolak atau bermula. Istilah kalimatun sawa’ ini diambil dari ayat 64 Surah Al-Imran di mana Allah berfirman, yang bermaksud :- “Katakan (Wahai Muhammad); Wahai Ahli Kitab, marilah kita bersama-sama berpegang kepada kalimat yang sama antara kami dan kamu, ia itu janganlah kita menyembah melainkan Allah dan janganlah kita menyekutukan sesuatu apa pun denganNya…..”
Kaedah dakwah seperti ini yang menonjolkan persamaan sebagai tempat bertolak adalah di antara hikmah yang digunakan Ar-Rasul. Terhadap ahli kitab ianya digunakan dengan mengingatkan kembali persamaan berhubung risalah yang dibawa oleh Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul sebelum Nabi Muhammad (SAW). Pendekatan yang sama tertera dalam surat-surat Baginda kepada Hiraclius pembesar negeri Rom dan Muqaqis pembesar Mesir.
Ini yang menjadi sedikit keanehan pada hari ini bagi saya apabila saya melihat ummat Islam di Malaysia berhempas pulas untuk membezakan diri kita dari mereka dengan sebeza-bezanya, walaupun dalam perkara yang jelas di dalam Al-Quran ada sedikit persamaan. Semua Nabi dan Rasul membawa risalah Tauhid dan perkara inilah yang perlu ditekankan. Penggunaan istilah ‘Allah’ oleh mereka akan memudahkan kerja dakwah ini tetapi malangnya ummat Islam lebih memikirkan dakwah Kristian terhadap ummat Islam dan tidak sebaliknya. Perasaan rendah hati, takut dan lemah menyebabkan kita tidak mampu melihat persoalan ini dari sudut yang lebih positif dan lebih tepat. Atau adakah mungkin persoalan dakwah terhadap mereka tidak menjadi satu isu kerana yang penting Islam adalah untuk orang Melayu dan itulah yang ingin kita kekalkan? Saya ingin bertanya kepada ‘pejuang Melayu’ tahukah mereka berapa ramai orang Arab yang Rasulullah (SAW) terpaksa memerangi sambil di sisi Baginda orang Habsyi dan orang Rom? Bagaimana berpecahnya kaum Arab pada ketika itu sehingga akhirnya disatukan kembali melalui kemenangan Islam!
Sekiranya kaedah ‘membezakan diri sejauh-jauhnya’ ini ingin diteruskan, adakah kita juga ingin mengharamkan penggunaan nama “Isa”, “Musa”, “Ibrahim” dan sebagainya oleh mereka sehingga kita menjarakkan mereka sejauh-jauhnya dari ummat Islam dan agama Islam? Sehingga mungkin ke tahap menyatakan “ya, tetapi Isa mereka tak sama dengan Isa kita dan Musa mereka tak sama dengan Musa kita dan Ibrahim mereka tak sama dengan Ibrahim kita? Sekiranya kita nak katakan boleh pula, maka soalan yang semestinya datang selepas itu, mereka ini menyeru kepada siapa kalau tidak Allah?
Ketidak beranian dan ketakutan menyebabkan kita tersepit di satu sudut yang hanya menyulitkan diri kita dan menjatuhkan imej kita.
Dari sudut perjuangan untuk menegakkan keadilan, begitu jugalah seharusnya kaedahnya. Bersama orang bukan Islam dan orang Islam yang kurang memahami Islam kita maju ke depan, menyatakan hasrat Islam untuk menegakkan keadilan. Ini merupakan tempat bertolak sehingga mereka menyedari akhirnya bahawa persoalan ‘pertanggung-jawaban’ dan ‘ketelusan’ merupakan sebahagian dari konsep ‘khalifah fil ard’ atau ‘duta Allah di atas muka bumi’. Bahawa ‘kebebasan mahkamah dari pengaruh executive’ adalah juga paksi keadilan Islam kerana tuan-tuan hakim menghukum dengan penuh ketaqwaan, gerun terhadap kemurkaan Allah walau apa sekalipun kehendak pihak executive. Sambil pihak executive juga memerintah dipandukan perasaan ketaqwaan yang sama. Sehingga menjadi jelas bahawa menegakkan keadilan adalah di antara maqasid utama perjuangan Anbiya’ dan bahawa keadilan akan hanya terlaksana apabila manusia dinobatkan sebagai makhluk yang mulia yang tidak layak tunduk kecuali kepada khaliqnya.
Inilah yang dimaksudkan, mengikut fahaman saya kaedah ‘dakwah bil hikmah’. Iaitu bukan membina tembok permisah untuk menunjukkan perbezaan Islam serta ummat Islam dengan semua yang lain tetapi sebaliknya menunjukkan persamaan dengan apa yang diiktiraf oleh mereka sebagai ‘kebaikan’ sebagai tempat untuk kita bertolak. Akhirnya samada mereka akan bersama dalam Islam bersama kita atau paling kurang, tidak menetang apa yang ingin dilaksana oleh Islam kerana mereka memahami bahawa keadilan adalah merupakan matlamat pemerintahan Islam.
WaLlahu ‘Alam
Khalid Samad
Dalam mengupas persoalan hikmah ini, Al-Marhum telah membahagikan ciri-ciri hikmah kepada tiga ia itu :-
a) Mengenali golongan, ia itu golongan yang sedang di hadapan seseorang da’i dan tahap kemampuan mereka untuk memahami risalah yang di bawa
b) Memilih saat, iaitu memilih masa dan ketika yang tepat untuk berbicara dan
c) Mencari titik pertemuan, iaitu adanya keserasian dan persamaan serta relevensi, sebagai tempat bertolak
Saya ingin membincangkan aspek (c) berdasarkan maklumat yang dikemukakan Al-Marhum Pak Natsir sendiri, khususnya kaedah dakwah Rasulullah (SAW) terhadap raja-raja Nasrani di sekeliling Hijaz pada masa itu.
Pak Natsir mengemukakan sebagai bukti surat-surat yang diutus Rasulullah (SAW) kepada raja-raja tersebut untuk memperkukuhkan hujjah beliau. Surat-surat ini menyentuh persamaan di antara agama-agama samawi, khususnya agama Nasrani dan Islam dan mencuit hati raja-raja ini dengan ayat-ayat seperti, “…saya naik saksi bahawa Isa bin Maryam adalah ruh (dari) Allah dan KalimatNya, yang telah disampaikanNya kepada Maryam, yang tidak bersuami, yang suci dan terjaga lalu Maryam mengandungkan Isa…”
Kaedah dakwah yang sebegini ingin menarik mad’u atau orang yang merupakan sasaran dakwah itu supaya lebih rapat kepada Islam dengan menzahirkan persamaan dan perasaan hormat terhadap pengangan atau fahaman mereka tanpa mengkompromikan apa-apa dari risalah Islam. Ianya merupakan titik pertemuan atau sepertimana yang diperjelaskan oleh Pak Natsir, kalimatun sawa’ atau kalimat yang sama sebagai tempat bertolak atau bermula. Istilah kalimatun sawa’ ini diambil dari ayat 64 Surah Al-Imran di mana Allah berfirman, yang bermaksud :- “Katakan (Wahai Muhammad); Wahai Ahli Kitab, marilah kita bersama-sama berpegang kepada kalimat yang sama antara kami dan kamu, ia itu janganlah kita menyembah melainkan Allah dan janganlah kita menyekutukan sesuatu apa pun denganNya…..”
Kaedah dakwah seperti ini yang menonjolkan persamaan sebagai tempat bertolak adalah di antara hikmah yang digunakan Ar-Rasul. Terhadap ahli kitab ianya digunakan dengan mengingatkan kembali persamaan berhubung risalah yang dibawa oleh Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul sebelum Nabi Muhammad (SAW). Pendekatan yang sama tertera dalam surat-surat Baginda kepada Hiraclius pembesar negeri Rom dan Muqaqis pembesar Mesir.
Ini yang menjadi sedikit keanehan pada hari ini bagi saya apabila saya melihat ummat Islam di Malaysia berhempas pulas untuk membezakan diri kita dari mereka dengan sebeza-bezanya, walaupun dalam perkara yang jelas di dalam Al-Quran ada sedikit persamaan. Semua Nabi dan Rasul membawa risalah Tauhid dan perkara inilah yang perlu ditekankan. Penggunaan istilah ‘Allah’ oleh mereka akan memudahkan kerja dakwah ini tetapi malangnya ummat Islam lebih memikirkan dakwah Kristian terhadap ummat Islam dan tidak sebaliknya. Perasaan rendah hati, takut dan lemah menyebabkan kita tidak mampu melihat persoalan ini dari sudut yang lebih positif dan lebih tepat. Atau adakah mungkin persoalan dakwah terhadap mereka tidak menjadi satu isu kerana yang penting Islam adalah untuk orang Melayu dan itulah yang ingin kita kekalkan? Saya ingin bertanya kepada ‘pejuang Melayu’ tahukah mereka berapa ramai orang Arab yang Rasulullah (SAW) terpaksa memerangi sambil di sisi Baginda orang Habsyi dan orang Rom? Bagaimana berpecahnya kaum Arab pada ketika itu sehingga akhirnya disatukan kembali melalui kemenangan Islam!
Sekiranya kaedah ‘membezakan diri sejauh-jauhnya’ ini ingin diteruskan, adakah kita juga ingin mengharamkan penggunaan nama “Isa”, “Musa”, “Ibrahim” dan sebagainya oleh mereka sehingga kita menjarakkan mereka sejauh-jauhnya dari ummat Islam dan agama Islam? Sehingga mungkin ke tahap menyatakan “ya, tetapi Isa mereka tak sama dengan Isa kita dan Musa mereka tak sama dengan Musa kita dan Ibrahim mereka tak sama dengan Ibrahim kita? Sekiranya kita nak katakan boleh pula, maka soalan yang semestinya datang selepas itu, mereka ini menyeru kepada siapa kalau tidak Allah?
Ketidak beranian dan ketakutan menyebabkan kita tersepit di satu sudut yang hanya menyulitkan diri kita dan menjatuhkan imej kita.
Dari sudut perjuangan untuk menegakkan keadilan, begitu jugalah seharusnya kaedahnya. Bersama orang bukan Islam dan orang Islam yang kurang memahami Islam kita maju ke depan, menyatakan hasrat Islam untuk menegakkan keadilan. Ini merupakan tempat bertolak sehingga mereka menyedari akhirnya bahawa persoalan ‘pertanggung-jawaban’ dan ‘ketelusan’ merupakan sebahagian dari konsep ‘khalifah fil ard’ atau ‘duta Allah di atas muka bumi’. Bahawa ‘kebebasan mahkamah dari pengaruh executive’ adalah juga paksi keadilan Islam kerana tuan-tuan hakim menghukum dengan penuh ketaqwaan, gerun terhadap kemurkaan Allah walau apa sekalipun kehendak pihak executive. Sambil pihak executive juga memerintah dipandukan perasaan ketaqwaan yang sama. Sehingga menjadi jelas bahawa menegakkan keadilan adalah di antara maqasid utama perjuangan Anbiya’ dan bahawa keadilan akan hanya terlaksana apabila manusia dinobatkan sebagai makhluk yang mulia yang tidak layak tunduk kecuali kepada khaliqnya.
Inilah yang dimaksudkan, mengikut fahaman saya kaedah ‘dakwah bil hikmah’. Iaitu bukan membina tembok permisah untuk menunjukkan perbezaan Islam serta ummat Islam dengan semua yang lain tetapi sebaliknya menunjukkan persamaan dengan apa yang diiktiraf oleh mereka sebagai ‘kebaikan’ sebagai tempat untuk kita bertolak. Akhirnya samada mereka akan bersama dalam Islam bersama kita atau paling kurang, tidak menetang apa yang ingin dilaksana oleh Islam kerana mereka memahami bahawa keadilan adalah merupakan matlamat pemerintahan Islam.
WaLlahu ‘Alam
Khalid Samad
Comments
Apakah tiada fatwa berkenaan denagan perkara bagini dari yang berkenaan? Perkara ini telah berlanjutan dari merampas mayat hingga ke merampas anak. Ninikah nilai / keadailan Islam? Tak guna cakap bila tak serupa bikin...
Suria
There is no justice in Islam for non Muslims....ya thats more like it!
In order for you to judge something you cant simply look at what is currently practice by some section of the Muslim world, including Malaysia and therefore make your general conclusion about Islam. You need to go back to the basic of Islamic teaching that is the Quran and the teaching of the prophet (pbuh). IF, based on these two sources you can prove what you have just said, then you may have a point - although I am fairly sure that you cant.
You cant blame the recipe book when the cook cant understand it and create something else claiming that it is what the recipe said; when there are loads of others who actually can understand it and cook a decent meal for everyone to share.
I bet I know more about ur religion then u know about mine! I am allowed and have known ur religion. Spineless muslims ,like u who are not making a stand when injustice in the name of Islam is carried out against non muslims are the culprits!
Can imagine what would have happened if a non muslim body did what Islamic religious body did to a Muslim? The whole lot of u would be on the streetsof Malaysia!It is u who should fix the cook not others like me!
Suria
http://penpusaka.blogspot.com